De Spotify-app
NOS Nieuws

Spotify wil bedrijven veel gerichter laten adverteren

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Spotify gaat het voor bedrijven vanaf 1 mei mogelijk maken om heel gericht te adverteren via afspeellijsten van de muziekdienst. Zo is het denkbaar dat een ijsjesfabrikant adverteert bij afspeellijsten die rond het thema zomer zijn gemaakt.

Afspeellijsten zijn een belangrijk onderdeel van Spotify. Gebruikers hebben de keuze om zelf een lijst samen te stellen, of zich te abonneren op een lijst van de streamingdienst zelf. Daar zijn er talloze van.

Kritiek op gratis abonnement

Spotify kent abonnementen. Een dat gratis is en waarbij gebruikers banners zien en audio-reclames horen. Luisteraars die dat niet willen, kunnen voor 10 euro per maand onbeperkt naar de dienst luisteren. Voorheen zat er op het gratis model een limiet, die is tegenwoordig weg.

Er is steeds meer kritiek op het gratis model van Spotify. Het zou artiesten en platenmaatschappijen te weinig opleveren. Popster Taylor Swift haalde om die reden eerder haar muziek van Spotify. Zij staat onder contract bij Universal Music. De topman daarvan uitte eerder ook kritiek op de dienst.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl