De exclusieve Ford GT, boordevol carbonfiber
NOS Nieuws

Kilo's afvallen voor een paar grammetjes

  • Louis Dekker

    Verslaggever economie

  • Louis Dekker

    Verslaggever economie

Het is misschien niet het eerste waar u op let, maar op de AutoRAI zijn de auto’s een stuk lichter dan voorheen. Alle nieuwe modellen zijn weight-watchers. Tientallen, soms honderden kilo’s zijn er afgeknabbeld. Maar de grens komt in zicht.

Het gewicht van een auto is anno 2015 zeer relevant. Een zware auto wordt door de overheid zwaar belast, een lichte auto minder. Het draait allemaal om het milieu. Want – zo is de gedachte - lichtere auto’s rijden zuiniger en stoten minder CO2 uit.

Afvallen is verplichte kost voor elke autofabrikant. De CO2-emissie moet drastisch naar beneden. In 2020 mogen auto’s van een fabrikant gemiddeld nog maar 95 gram per kilometer uitstoten. Het is Europese regelgeving met een stok achter de deur: fabrikanten die niet goed genoeg scoren kunnen stevige boetes tegemoet zien.

“Er gaat de komende jaren heel veel gebeuren”, zegt bestuurslid Roelant de Waard van Ford. “Iedereen is met nieuwe dingen aan het experimenteren. Je ziet nu bij ons al een magnesium achterklep. De enige manier om auto’s kilo’s af te laten vallen is het gebruik van lichte materialen. Zelfs onze pick-uptruck moest er aan geloven. Die is aanzienlijk lichter en dus zuiniger geworden.”

Carbon

Roelant de Waard is ervan overtuigd dat carbonfiber gaat doorbreken. Bij Volvo zijn ze dat met hem eens. Topman Alain Visser beschouwt vooral de kosten nog als een uitdaging. “Het probleem is het evenwicht vinden tussen hoge kosten en gewichtsreductie.

Carbon is zeer prijzig, maar dat zal veranderen. Als de vraag stijgt daalt de prijs vanzelf. Dat heb ik geleerd in de economieboekjes.”
Er kunnen ook bij Volvo nog kilo’s af en het zal gebeuren ook, belooft Visser. “Het zal niet meevallen, maar het moet. Weight-watching in de auto-industrie is actueel en zal dat blijven.”

Kreukelzones

Opel-topfunctionaris Johan Willems ziet een andere route naar slanke auto’s. Techneuten hebben de sleutel in handen, zegt hij. “De grote sprong kan worden gemaakt dankzij nieuwe veiligheidstechnologie die eraan zit te komen. Een auto die niet meer kan botsen zou een doorbraak zijn. Dat maakt bumpers en kreukelzones overbodig. En dan kan de helft van het gewicht overboord. Je hebt het dan over honderden kilo’s.”

Mazda-zwaargewicht Martijn ten Brink moet daar om grinniken. “Dan gaan we dus terug naar het tijdperk van de Fiat Ritmo en de Renault Fuego”, grapt de Europees verkoopdirecteur. “Dat is een mooie droom, maar dat gaat echt niet gebeuren hoor. We gaan de klok geen 20 jaar terugzetten.”

De Japanners van Ten Brink zijn de afgelopen jaren flink afgevallen. “Wij hebben de afgelopen generaties steeds honderd kilo gewicht per auto bespaard door dunner, moderner staal te gebruiken. Maar ik denk dat de bodem in zicht is. CO2 verminderen is leuk, maar we moeten ook nog geld kunnen verdienen. De balans dreigt zoek te raken.”

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl