Steeds meer huishoudens wekken zelf energie op met zonnepanelen
NOS Nieuws

Informatie over opbrengst zonnepanelen moet beter

  • Babette olde Hanhof

    Redacteur

  • Heleen Ekker

    Redacteur

  • Babette olde Hanhof

    Redacteur

  • Heleen Ekker

    Redacteur

Energiemaatschappijen moeten bezitters van zonnepanelen veel beter informeren over de opbrengsten ervan. Dat zegt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Uit onderzoek van de toezichthouder blijkt dat adequate informatie op websites en in overeenkomsten met klanten helemaal ontbreekt of van onvoldoende kwaliteit is.

Daardoor kunnen zonnepaneelbezitters niet goed uitzoeken hoeveel energie en dus hoeveel geld hun panelen opleveren. Ook kunnen ze niet goed bekijken of ze beter af zouden zijn als ze zouden overstappen naar een andere energieleverancier. Dat is volgens de ACM in strijd met de wet.

De ACM heeft de energiemaatschappijen deze week op de vingers getikt over de slechte informatievoorziening. Alle maatschappijen hebben een brief gekregen over wat eraan schort.

Zonnepaneelbezitters wekken stroom op die ze in eerste instantie zelf verbruiken. Dus als de zon schijnt, gaat de opgewekte energie eerst naar de apparaten die in de woning staan. Als er dan nog energie over is, gaat dat naar het openbare net. Het verrekenen van de energie die het energiebedrijf levert met de energie die de consument levert, heet salderen.

Vraagtekens

In 2014 maakten ongeveer 125.000 huishoudens gebruik van de salderingsregeling. In 2020 moeten dat er rond de 700.000 zijn, is afgesproken in het Nationaal Energieakkoord. Steeds meer huishoudens krijgen in de toekomst dus te maken met zonnepanelen, verwacht de ACM.

De NOS deed onderzoek in een wijk in Almere waar veel mensen tientallen zonnepanelen hebben. De meerderheid van hen weet nauwelijks hoeveel geld ze met hun zonnepanelen besparen. Ze zetten vraagtekens bij de manier waarop hun energiebedrijf de opbrengsten verrekent en vragen zich af of ze wel genoeg geld terugkrijgen.

"De jaarafrekeningen van zonnepaneeleigenaren zijn onnodig complex. Salderen en terugleveren is daardoor niet te begrijpen voor de consument.”

Ben Woldring, directeur GasLicht.com
Energiebedrijven moeten beter informeren over teruggeleverde stroom

De jaarafrekeningen zijn mede door het salderen zo complex geworden dat veel mensen er niets meer van begrijpen.

Vergelijken

Dat beaamt ook de Vereniging Eigen Huis, die een financieel specialist naar de rekeningen van mensen in die wijk liet kijken. "Bij veel financiële producten zoals hypotheken zie je dat ze veel eenvoudiger en transparanter zijn gemaakt, zodat consumenten er wat van kunnen begrijpen. Toch zijn de rekeningen die energiemaatschappijen verstrekken eigenlijk nog erg complex."

Het beeld dat het bijna ondoenlijk is voor consumenten om het salderen en terugleveren goed te kunnen controleren en vergelijken met andere energie-aanbieders, bevestigt Ben Woldring van de vergelijkingssite GasLicht.com. Hij werkt aan een website waarop mensen het terugleveren en salderen kunnen vergelijken.

Terugleververgoeding

Woldring: "De verrekening van eigen opwekking is, mede door de regelgeving, vaak zo ingewikkeld dat klanten die om informatie vragen bij de klantenservice van hun energiebedrijf onduidelijke en onvolledige informatie krijgen. Dat levert vaak nog meer vragen op bij consumenten."

De Vereniging Eigen Huis wijst erop dat consumenten via de stand op de omvormer en via de computer of speciale apps kunnen bijhouden wat hun zonnepanelen opbrengen. "Mensen die al langer panelen hebben en waar het onduidelijk blijft wat de panelen opbrengen, zouden een speciaal metertje kunnen aanschaffen tussen de omvormer en de meterkast", zegt de VEH.

Vergoeding

Uit het onderzoek van de ACM blijkt ook dat mensen met zonnepanelen of die overwegen deze aan te schaffen, zich geen zorgen hoeven te maken over de salderingsregels of terugleververgoedingen op zich. Die zijn over het algemeen in orde.

Bovendien is het vaak zo dat als energiemaatschappijen fouten maken in de rekening, ze die later alsnog verrekenen met de klant.

Sjoerd Marbus van de koepel van energiebedrijven Energie Nederland geeft de ACM gelijk. De bedrijven gaan aan de slag om de informatie over het terugleveren van zonnestroom te verbeteren. "Voorheen was terugleveren aan het net een uitzondering. Dat hebben we ook te lang op die manier behandeld."

Als de consument een geïnformeerde keuze kan maken gaat daar concurrentiedruk van uit. Dit is goed is voor de prijs, kwaliteit en innovatie.

Anita Vegter, bestuurslid ACM

Marbus wijst er wel op dat het rendement van de zonnepanelen niet in de energierekening is terug te lezen. "Die informatie hebben wij niet, want de energie die wordt teruggeven aan het net is de energie die over is en niet door de consument is gebruikt."

Heeft u reacties op dit artikel? Dan kunt u die mailen aan heleen.ekker@nos.nl of babette.olde.hanhof@nos.nl

Huis met verticaal geplaatste zonnepanelen

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl