Vervoersbedrijf wil loon laten meebepalen door reiziger
Het Haagse vervoersbedrijf HTM wil het oordeel van reizigers laten meewegen bij de loonstijging van het personeel. Op die manier hoopt de leiding de klantgerichtheid van het personeel te vergroten.
Het oordeel van de reizigers wordt gepeild via de jaarlijkse, landelijke OV-barometer. In 2014 kreeg HTM een 7,3 voor de RandstadRail en de stadstram en een 7,5 voor het busvervoer.
"Zolang de reiziger niet tevreden is, ben ik dat niet", zegt directeur Jaap Bierman. Daarom heeft hij bij de cao-onderhandelingen aangeboden om per 0,1 punt stijging van de tevredenheid de lonen 0,2% extra te laten toenemen.
De vakbonden zien niks in het aanbod. Paula Verhoef, bestuurder bij FNV, zegt dat de OV-barometer geen goede maatstaf is. Zo zijn er onderdelen waar HTM lager op scoort, maar waar het personeel geen invloed op heeft, bijvoorbeeld de prijs van kaartjes.
Bovendien zijn er veel medewerkers die niet direct met klanten werken. Naar verwachting komen de bonden morgen met een ultimatum.