Luchthaven Schiphol
NOS Nieuws

'Beveiliging netwerken bij vliegen moet beter'

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

Verkeerstorens en luchtvaartmaatschappijen moeten beter kijken naar de beveiliging van hun netwerken. Daarvoor waarschuwt het Amerikaanse adviesorgaan de Government Accountability Office (GAO). Volgens de GAO zijn er diverse gebreken.

Het gaat om drie onderdelen. Als eerste zouden er significante gevoeligheden zitten in de netwerken van verkeerstorens en zouden openbare wifi-netwerken in vliegtuigen niet altijd goed zijn beveiligd.

Daarnaast zou er binnen de Amerikaanse luchtvaartautoriteit een afdeling moeten komen die zich bezighoudt met beveiliging, meent de GAO.

Verkeerstoren

Volgens Sandro Etalle, hoogleraar Embedded System Security aan de Technische Universiteit van Eindhoven, is vooral het eerste punt een groot probleem. "Wat de GAO schrijft is dat er dusdanige lekken zitten in het systeem van de verkeersleiding, dat deze problemen kunnen veroorzaken."

Deze zaken zijn volgens Etalle niet direct levensbedreigend, maar kunnen wel heel vervelend zijn: "Zoals een verstoring in de communicatie tussen vliegtuigen en de toren."

Vliegtuigen

Daarnaast noemt de GAO dus de wifi-netwerken in vliegtuigen, Etalle: "Het orgaan adviseert om ervoor te zorgen dat wifi-netwerken in vliegtuigen een betrouwbaarheidskenmerk krijgen, een zogenoemd certificaat. Dat is er nu niet, terwijl de rest van het vliegtuig - inclusief alle kabels - wel gecertificeerd is."

Etalle relativeert: "De GAO zegt zelf geen concrete aanwijzingen te hebben gevonden dat dit tot problemen leidt. Daarnaast kan ik me haast niet voorstellen dat iemand daadwerkelijk kan inbreken op het beveiligde netwerk van een vliegtuig. Al kun je het natuurlijk nooit helemaal uitsluiten."

De GAO is in Amerika een belangrijke organisatie die zowel bij het Amerikaanse Congres als bij andere overheidsinstanties onderzoek doet.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl