Steeds minder oldtimers op de weg
Het aantal oldtimers in Nederland slinkt verder. Van alle oldtimers die de afgelopen negen jaar op de weg waren, is nu nog maar 68 procent over. De rest is geëxporteerd of gesloopt, blijkt uit cijfers van TNO die staatssecretaris Wiebes naar de Kamer heeft gestuurd.
Volgens Wiebes heeft de inperking van de oldtimerregeling vooral geleid tot een afname van diesel- en lpg-oldtimers. Er worden nauwelijks nog oldtimers gekocht. De import voor oude diesel- en lpg-auto's is sinds twee jaar nagenoeg stil komen te liggen, schrijft Wiebes.
Sinds 1 januari 2014 moet er voor het leeuwendeel van de oldtimers wegenbelasting worden betaald. Alleen oldtimers die ouder zijn dan 40 jaar vallen nog onder de vrijstellingsregeling.
In januari vorig jaar bleek al dat mensen massaal afstand deden van hun oude auto. De export werd in een jaar tijd verdubbeld.
Meer fijnstof en stikstofoxide
De belastingregels zijn aangescherpt, omdat er in Nederland relatief veel vervuilende oude auto's rondreden, vaak met diesel- of lpg-tank. Oldtimers met een benzinemotor stoten ongeveer 80 keer meer stikstofoxide (NOx) uit dan moderne benzineauto's. Oude diesels stoten zo'n 40 tot 100 keer meer fijnstof uit dan nieuwe wagens.
Staatssecretaris Mansveld van Milieu zei eerder al dat de export van sterk vervuilende oldtimers een gunstige ontwikkeling is voor het verbeteren van de luchtkwaliteit in Nederland.