Medewerkers van Ziggo geven uitleg over de fusie.
NOS Nieuws

UPC is nu Ziggo. Vijf vragen over de fusie

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nik Wouters

    Verslaggever economie

  • Nando Kasteleijn

    Techredacteur

  • Nik Wouters

    Verslaggever economie

Aan het fusieproces tussen UPC en Ziggo komt vandaag een einde. Vanaf nu bestaat in Nederland de merknaam UPC niet meer. Welke dingen zijn er voor abonnees veranderd? Een overzicht.

Wat is er de afgelopen tijd gebeurd?

Door de fusie zijn de twee kabelmaatschappijen samengevoegd. Volgens de Consumentenbond ging het samenvoegen niet altijd goed. Klanten die nog problemen hebben, krijgen het advies vooral contact te blijven zoeken met de klantenservice van Ziggo.

In een reactie laat Ziggo weten dat het samenvoegen een enorme operatie is en dat het bedrijf het vervelend vindt als klanten daar last van hebben. "We doen er alles aan om deze problemen zo snel als mogelijk op te lossen", zegt het kabelbedrijf.

Bij abonnees van Ziggo-digitaal kon het gebeuren dat het beeld tijdelijk op zwart kwam te staan. Gebruikers moesten dit zelf oplossen, aan de hand van 'een stappenplan'.

Wat is de Horizon-box?

UPC-abonnees die digitale televisie willen kijken, maken gebruik van de Horizon-box. Dit is een kastje dat net als bij KPN's Digitenne het digitale signaal ontvangt. In het verleden zijn daar veel problemen mee geweest, vertelt de Consumentenbond. Zo werkte de decoder niet altijd even goed en liep het menu van het apparaat vaak vast. Inmiddels zijn de meeste problemen opgelost.

Ziggo-klanten krijgen ook zo'n Horizon-box als ze overstappen op een nieuw abonnement. Het bedrijf belooft een monteur mee te sturen voor de installatie van het kastje.

Veranderen de abonnementen?

Mensen houden hun abonnement. De tarieven zijn de afgelopen maanden wel al verhoogd.

Klanten van Ziggo moesten vanaf 1 maart 1,5 tot 6,4 procent meer betalen voor populaire internetpakketten. UPC-klanten kregen in oktober een tariefsverhoging van 1 à 2 euro's per maand. De verhogingen staan volgens het bedrijf los van de fusie.

Waarschijnlijk krijgt de Ziggo-klant de komende tijd aanbiedingen om over te stappen naar de nieuwe pakketten, inclusief de Horizon-box, die vanwege de fusie zijn geïntroduceerd.

Waarom fuseren Ziggo en UPC ook alweer?

Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, besloot vorig jaar het Nederlandse Ziggo te kopen om zo een sterkere positie in Nederland te krijgen. Dankzij deze overname krijgt het moederbedrijf 90 procent (4,4 miljoen klanten) van de kabelmarkt in Nederland in handen.

Waarom verandert UPC in Ziggo?

Het Amerikaanse moederbedrijf wil niet met twee merken in Nederland actief zijn en moest daarom kiezen. De keuze viel op Ziggo. Dat merk wordt gezien als een sterker merk. Bij de naam UPC moeten veel mensen nog denken aan de stroom van klachten die er in het verleden over het bedrijf waren.

In het buitenland blijft het merk UPC wel bestaan.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl