Korfbalwedstrijden op het hoogste niveau kunnen worden bekeken via de stream.

Sportclubs moeten inzetten op livestreams en apps

Sportclubs moeten volop activiteiten ontwikkelen voor de smartphone, apps en livestreams. Op die manier kunnen nieuwe geldbronnen worden aangeboord. "De sport moet het heft in eigen hand nemen, nu ledenaantallen en subsidies teruglopen", zegt sportkoepel NOC*NSF. "Mensen zijn massaal digitaal gegaan."

"Er is op termijn gewoon geld mee te verdienen", denkt Esther Roelofs, manager commerciële zaken bij NOC*NSF. "Vooral de kleinere sporten - denk dan aan biljarten, darten, badminton en middelgrote sporten als korfbal - moeten die kansen op sociale media grijpen. Zo kunnen ze relevant zijn en vooral blijven."

Door de hogere snelheid van internet bijvoorbeeld wordt het interessant om live-beelden uit te zenden van competitiewedstrijden. Korfbalverenigingen zijn daar al actief mee, zoals Dalto in Driebergen. "Via de livestream kijken soms al 500 mensen direct, en later nog eens 1000 of meer belangstellenden", zegt Dalto-voorzitter Paul van de Griendt.

Reclame

"Mensen hoeven er nu nog niet voor te betalen. De korfbalbond wil eerst dat er veel mensen kijken naar de wedstrijden uit de Korfbal League. Misschien dat we over een jaar of twee een paar euro kunnen vragen per maand."

Ook wordt volgens Van de Griendt gewerkt aan het binnenhalen van bedrijven die reclame willen maken. "Als er duizenden mensen kijken, wordt het voor bedrijven beslist interessant om te adverteren."

Samenwerking

Het is wel essentieel dat bonden - groot en klein - in die digitalisering samenwerken. Roelofs: "De realiteit is dat we 76 sportbonden hebben die allemaal nu hun eigen marketing doen. Als je samenwerkt, kun je gebruik maken van elkaars kennis en elkaars investeringen. Als je de krachten bundelt, word je efficiënter en ook interessanter voor bedrijven."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl