Zelfrijdende auto is nog toekomstmuziek
Auto's worden steeds slimmer en gaan veel taken van de bestuurder overnemen. Maar de volledig zelfrijdende auto zal de komende tien jaar niet doorbreken, verwachten insiders uit de auto-industrie.
Er zijn in Nederland veel experimenten met zelfrijdende auto's. Minister Schultz-van Haegen heeft al veel hi tech-proefritjes achter de rug. Zelfs vrachtwagens hebben 'treintje rijdend' het nieuws gehaald. De verwachtingen zijn hooggespannen. Zelfrijdende auto's kunnen namelijk files verminderen en het aantal botsingen terugdringen. Toch is de volledig zelfrijdende vierwieler nog toekomstmuziek.
Volvo-directeur Alain Visser is zeker van zijn zaak. "Over tien jaar kunnen we nog zelf sturen en gas geven, maar in druk stadsverkeer of in files laten we het aan de auto over. Het wordt dus deels zelf rijden en deels niet."
De Vlaming is ervan overtuigd dat de automobilist daarop zit te wachten. "Mensen rijden graag, maar 30 procent van het Europese stadsverkeer bestaat uit auto's die in de stad een parkeerplaats zoeken. Dat is geen fijne klus. Waar autorijden leuk is willen we het leuker maken, waar het niet leuk is gaan we helpen. De bestuurder beslist zelf of hij de autopiloot aanzet."
Wetgeving
"Eigenlijk zijn we al heel ver en zorgt de wetgeving dat we niet verder kunnen", zegt Ford-directielid Roelant de Waard. De techniek is er volgens hem al. "Denk aan zaken die nu al in de luxere auto's zitten, zoals 'lane keeping aid', adaptieve cruise control en een emergency-knop. Als je dat combineert met je navigatiesysteem ben je een heel eind op streek."
De Ford-man ziet wel juridische hobbels. "Als er iets fout gaat onderweg, moet je weten wie verantwoordelijk is." Alain Visser vult aan: "De infrastructuur bestaat nog niet en de wetgeving is er niet klaar voor, maar daar zijn we mee bezig."
Ook TomTom ziet het op korte termijn niet gebeuren, de volledig zelfrijdende auto. Het navigatiebedrijf focust daarom op 'Highly Automated Driving', oftewel Bijna Zelf Rijden (BZR).
"De volledig geautomatiseerde auto zonder stuur, waar geen bestuurder meer aan te pas komt is echt toekomstmuziek", zegt Jan Maarten de Vries. Hij leidt de TomTom-divisie die technologie verkoopt aan autofabrikanten.
BZR gaat volgens hem een enorme impact hebben op de mondiale auto-industrie. "De gedeeltelijk geautomatiseerde auto komt er zeker. Iedereen is bezig met pilots. Dat is voor ons heel belangrijk: onze kaarten en diensten zijn cruciale ingrediënten om zo'n auto betrouwbaar te maken. Op ongeleide projectielen zit niemand te wachten."
Bergritten
"Over tien jaar zullen auto's ons veel werk uit handen nemen en sommige trajecten zelfstandig afleggen, maar een Mercedes zal altijd een stuur houden", verzekert Koert Groeneveld. Hij is bij de Duitse autobouwer verantwoordelijk voor 'autonome' projecten. Ook Groeneveld verwacht dat autorijden aangenamer wordt. "Mooie, kronkelende bergritten wil ik graag zelf doen. Verkeersopstoppingen laat ik liever aan mijn auto over. De A2 van Amsterdam naar Utrecht is ook niet boeiend. Ik kan m'n tijd beter gebruiken."
Ook directieleden van andere autofabrikanten zien een volledig zelfrijdende auto de komende jaren voorlopig niet doorbreken. "We houden gewoon de handen aan het stuur en de voeten bij de pedalen", voorspelt Europees verkoopdirecteur Martijn ten Brink van Mazda. Zijn Renault-collega Michael van der Sande benadrukt dat fabrikanten er vooral voor moeten waken dat complexe technologie de automobilist in verwarring brengt. "Het moet intuïtief kloppen en mag het rijden niet ingewikkelder maken."