Saab 2000
NOS Nieuws

Autopiloot laat vliegtuig bijna crashen in Noordzee

Een vliegtuig met dertig passagiers is eind vorig jaar bijna in de Noordzee gestort toen de automatische piloot op hol sloeg na een blikseminslag. Nauwelijks 335 meter boven het water wist de piloot de neus van het vliegtuig op te trekken, staat in een net verschenen rapport van het Britse onderzoeksbureau voor luchtvaartongevallen AAIB.

Het incident vindt plaats op 14 december 2014, vlak voor de Saab 2000 van de Schotse maatschappij Loganair landt op het vliegveld van Sumburgh in het zuiden van de Shetlandeilanden. Een uur daarvoor is het vliegtuig vertrokken vanuit Aberdeen. Maar het weer is slecht en de bemanning besluit om de landing af te breken.

Vliegveld van Sumburgh op de Shetlandeilanden

Duikvlucht

Enkele momenten later slaat de bliksem in bij de cockpit die vervolgens door het hele vliegtuig trekt, voordat hij het toestel bij de staart verlaat. Direct verstuurt de co-piloot een noodoproep naar de luchtverkeersleiding en probeert de gezagvoerder het toestel omhoog te sturen. Tevergeefs. Zijn stuurpogingen worden tegengehouden door de automatische piloot.

De passagiers aan boord van de Saab 2000, staan ondertussen doodsangsten uit als het toestel weigert te klimmen. In plaats daarvan stuurt de automatische piloot op 1200 meter hoogte het vliegtuig in een duikvlucht. Met een noodvaart vliegt het toestel richting het water. De bemanning weet dat het dan nauwelijks 20 seconden duurt voordat het toestel zal crashen.

Op 335 meter hoogte klinkt in de cockpit een ‘pull up’-alarm en de gezagvoerder probeert in een laatste poging het vliegtuig in volle vaart omhoog te trekken. Eindelijk reageert het vliegtuig op de actie van de piloten en het toestel begint weer te klimmen. Ze weten daarna veilig terug naar Aberdeen te vliegen.

Onderzoek

Uit het onderzoek van de Britten blijkt dat de automatische piloot op hol is geslagen door de blikseminslag en het vliegtuig daardoor snel daalde. De piloten dachten dat ze de automatische piloot hadden uitgeschakeld, maar uit de informatie van de zwarte dozen - waarop alle vluchtgegevens worden opgeslagen - bleek dat die nog wel degelijk aanstond. Pas op 335 meter hoogte schakelde de automatische piloot zichzelf uit.

De onderzoekers hebben geen technische mankementen aan het toestel gevonden, en de Saab 2000 is weer gewoon in gebruik. De situatie waar de piloten mee te maken kregen is opgenomen in de pilotenopleiding.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl