Laatste hand wordt gelegd aan spoorbaan HSL
NOS Nieuws

Spoor HSL schuift van fundering af

Het spoor van de Hogesnelheidslijn schuift bij Rijpwetering in Zuid-Holland langzaam van de fundering af. Daarom moeten er waarschijnlijk damwanden worden gezet of gaan er extra heipalen de grond in.

De ingreep kost ongeveer 5,3 miljoen euro, staat in de voortgangsrapportage die staatssecretaris Mansveld naar de Kamer heeft gestuurd.

Bij de oplevering was al duidelijk dat het spoor op enkele plaatsen verzakt. In totaal zullen op vier locaties maatregelen genomen moeten worden.

Mos

Ook is geconstateerd dat er op sommige betonnen delen van de lijn te veel mos groeit. Dat zou een aanwijzing kunnen zijn dat het beton is aangetast, wat kan betekenen dat het minder lang meegaat dan gedacht.

In 2016 en 2017 gaat de schop op twee tot vier locaties de grond in voor herstelwerkzaamheden.

Over het traject van de HSL rijden nu geen treinen op hoge snelheid. Wel rijdt er twee keer per uur een trein van de NS, de Intercity direct. Die frequentie wordt in januari 2016 verhoogd tot vier keer per uur. Ook rijdt er nu elf keer op een dag een Thalys in de richting van Brussel en Parijs. Die kan wel een hoge snelheid halen, maar doet dat (nog) niet.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl