Cockpit van een Airbus A380 van Lufthansa
NOS Nieuws

Lufthansa, Germanwings scherpen cockpitbeleid aan

In vliegtuigen van Lufthansa en Germanwings moeten voortaan altijd minimaal twee mensen in de cockpit zijn. De maatschappijen reageren daarmee op het nieuws dat de vliegramp in Zuid-Frankrijk, waarbij dinsdag 150 mensen om het leven kwamen, opzettelijk is veroorzaakt door de co-piloot.

De maatregel wordt "zo snel mogelijk" ingevoerd en geldt voor alle maatschappijen binnen de Lufthansa Group. Daarbij horen ook Austrian Airlines en Swiss.

Co-piloot Andreas Lubitz liet de gezagvoerder van vlucht 4U9525 niet terug in de cockpit, nadat die even in de cabine was geweest. Hij schakelde de auto-piloot uit en liet de Airbus A320 crashen op een berg in de Franse Alpen. Waarom hij dat deed, is vooralsnog een raadsel. De Duitse politie heeft bij Lubitz thuis een verscheurde doktersverklaring, andere medische documenten en medicijnen gevonden.

Procedures

Lufthansa heeft een van zijn gezagvoerders gevraagd om alle veiligheidsprocedures nog eens tegen het licht te houden. Iedere afzonderlijke maatschappij van Lufthansa heeft al een 'veiligheidspiloot', maar het Duitse concern wil één overkoepelende rapporteur die eventuele gaten in de procedures moet herkennen.

KLM overweegt nog of het cockpitbeleid wordt aangepast. De Nederlandse maatschappij volgt nu naar eigen zeggen de internationale regels die zijn ingesteld na de aanslagen van 11 september 2001. Volgens die regels mag een gezagvoerder of co-piloot wel alleen in de cockpit zijn.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl