Archieffoto van een chloortrein uit 2006.
NOS Nieuws

Forse boete geëist voor chloorvervoerder DBS

Het OM heeft voor de rechtbank in Rotterdam een boete van 250.000 euro geëist tegen DB Schenker Rail Nederland (DBS), omdat het werknemers en omwonenden in gevaar heeft gebracht.

In 2011 combineerde DBS in één transport een lading chloor met andere gevaarlijke stoffen. Dat is tegen de regels. De trein reed bovendien 30 kilometer per uur sneller dan toegestaan en de vervoerder verzuimde om het transport aan te melden.

De bewuste transporten vonden plaats op 17 en 18 april 2011. DBS vervoerde wagons met chloor van Duitsland via rangeerterrein Kijfhoek bij Zwijndrecht, naar een rangeeremplacement in de Botlek.

Op de eerste dag haalde de trein een snelheid van 93 kilometer per uur, waar maximaal 60 toegestaan is. Het risico dat dan iets fout gaat, wordt daardoor groter. Tegen de regels in was het transport niet aangekondigd. Chloortreinen moeten een vastgestelde route rijden.

Structureel laks

Bij andere transporten ging DBS ook in de fout. In oktober 2011 vervoerde het twee keer gevaarlijke stoffen zonder begeleidende documenten. Het OM noemt dat ernstig, want bij calamiteiten is het van belang dat hulpdiensten snel weten wat de inhoud is van de wagons.

In maart 2013 vervoerde DBS in twee wagons resten benzine, terwijl de afsluiters niet goed dicht zaten, waardoor benzine weglekte.

Het is niet voor het eerst dat de vervoerder op de vingers wordt getikt. Het bedrijf kreeg al vaker boetes voor overtreding van de regels die gelden bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Volgens het OM gaat het bedrijf structureel laks om met de regelgeving en is de bedrijfscultuur niet wat je mag verwachten van een bedrijf dat werkt met gevaarlijke stoffen. "DBS geeft geen blijk van inkeer en verbetering."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl