Wrakstukken van EgyptAir vlucht 990
NOS Nieuws

Zelfmoord van piloot leidde vaker tot crashes

Een piloot die zijn vliegtuig gebruikt om zelfmoord te plegen, dat is wat er volgens de onderzoekers waarschijnlijk is gebeurd bij de Franse vliegramp van dinsdag. Dit soort scenario's komen niet vaak voor, maar het is in het verleden vaker gebeurd.

1999: EgyptAir vlucht 990

Het bekendste geval van een vliegramp door een waarschijnlijke zelfmoord is dat van EgyptAir vlucht 990 in 1999. De Boeing 767 was op weg van New York naar Egypte toen het na een half uur vliegen ineens een duikvlucht maakte die zo hevig was, dat het vliegtuig in de lucht uiteen gereten werd. Alle 217 inzittenden kwamen om het leven.

Uit onderzoek bleek dat vlak voor de crash de automatische piloot was uitgezet. Ook bleek dat de co-piloot het vliegtuig wilde laten dalen, terwijl de gezagvoerder juist had geprobeerd te klimmen. Op de voicerecorder was bovendien geprevel van de 59-jarige co-piloot te horen, enkele keren "Ik vertrouw op God".

De Egyptische autoriteiten wilden niet aanvaarden dat de co-piloot bewust het toestel had laten neerstorten, maar een collega kon wel een motief verzinnen: de man verdiende wat bij door luxegoederen van de VS naar Egypte te smokkelen, maar was recentelijk van die route afgehaald. De leidinggevende die dat gedaan had, zat als passagier in het vliegtuig.

2013: Mozambique Airlines vlucht TM470

Bij een vliegtuigongeluk in 2013 luidt de conclusie ook zelfmoord van de piloot. De vlucht van Mozambique naar Angola stortte met 33 mensen aan boord neer in afgelegen gebied. Op de opnames van de zwarte doos was te horen dat de co-piloot vlak voor de crash naar de wc ging. Toen hij terugkeerde, zat de deur naar de cockpit op slot; er is te horen hoe hij erop bonst.

Kort daarna richt de piloot het vliegtuig naar de grond. Tijdens de duikvlucht slaat hij geen acht op de waarschuwingssignalen en stuurt geen noodoproep uit. Een motief voor het gedrag van de piloot is niet gevonden, maar er gaan geruchten over huwelijksproblemen en een overleden zoon.

1997: SilkAir vlucht 185

Een Boeing 737 met 104 mensen aan boord stort in een Indonesische rivier, vlak na vertrek uit Jakarta op weg naar Singapore. Net als in het geval van de EgyptAir-vlucht verwerpen de nationale autoriteiten de conclusie dat de piloot zelfmoord pleegde, maar het lijkt er wel op. Zo blijkt dat de opnames in de cockpit moedwillig zijn uitgezet, vlak nadat de gezagvoerder had gezegd dat hij wat drinken gingen halen.

De man zou bovendien ernstige financiële problemen hebben door beursspeculaties en was enkele weken voor de crash op de vingers getikt door de luchtvaartmaatschappij wegens ongepast gedrag. Ook had hij een levensverzekering afgesloten die inging op de dag dat het vliegtuig crashte.

1994: Royal Air Maroc vlucht 630

De ramp op deze binnenlandse vlucht kostte het leven aan 44 mensen, onder wie vier Nederlanders en een prins uit Koeweit. De 32-jarige piloot had de automatische piloot uitgeschakeld om tegen een bergwand aan te vliegen. Vlak voor de crash schreeuwde zijn co-pilote tevergeefs: "Help, help, de piloot wil..." De man zou tot zijn wanhoopsdaad zijn gekomen vanwege liefdesverdriet.

1982: Japan Air Lines vlucht 350

Hoewel gezagvoerder Katagiri (35) enige tijd had thuisgezeten met psychische problemen, was hij toch weer goedgekeurd om te vliegen. Het bleek een fataal besluit. Bij de landing van zijn DC-8 op het vliegveld van Tokio zette hij ineens de motoren in de achteruit. Het vliegtuig verminderde vaart en kwam voor de landingsbaan in zee terecht. 24 mensen kwamen om, het merendeel van de overige 123 mensen in het toestel raakte gewond.

De opnames uit de cockpit laten horen dat zijn co-piloot geschrokken is van de actie van de piloot en hem probeert te stoppen: "Stop toch, alstublieft", roept hij uit. De piloot overleeft het ongeluk en komt later voor de rechter wegens moord, maar wordt vrijgesproken omdat hij vanwege zijn psychische problemen ontoerekeningsvatbaar was.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl