'Laat vmbo, havo en vwo meer door elkaar lopen'
Scholieren moeten eindexamen kunnen doen op verschillende niveaus. Ze moeten een diploma kunnen krijgen waarbij ze bijvoorbeeld twee vakken op vwo-niveau hebben gehaald en vijf vakken op havo-niveau.
Daarvoor pleit voorzitter Paul Rosenmöller van de VO-raad, de belangenorganisatie van de middelbare scholen, in een interview met de Volkskrant. De oud-leider van GroenLinks wil dat de politiek het invoeren van zo'n maatwerkdiploma op korte termijn mogelijk maakt. Nu is het wettelijk vastgelegd dat een leerling slechts op één niveau een diploma kan halen.
Dyslectisch
Rosenmöller noemt het niet meer van deze tijd dat je een diploma krijgt op het niveau van het vak waar je het slechtst in bent. Hij wil met de aanpassing de sterke kanten van leerlingen beter benutten. Als voorbeeld noemt hij dyslectische kinderen die de havo volgen maar die de exacte vakken op vwo-niveau makkelijk aankunnen. "En er zijn vmbo-kinderen die een paar vakken op havo-niveau kunnen doen."
Volgens de VO-voorman zijn er wel scholen die leerlingen vakken op een hoger niveau aanbieden, maar zien de scholieren dat nu niet terug op hun diploma. Wel krijgen ze een soort aantekening.
Rosenmöller is sinds anderhalf jaar voorzitter van de VO-raad. Hij sprak de afgelopen maanden met honderden mensen in het onderwijs, zoals docenten en schoolbestuurders. "We zijn toe aan ontschotting. Dat betekent dat je de structuur moet aanpassen aan de leerling in plaats van de leerling door de structuur te duwen", zei Rosenmöller op NPO Radio 1. Zo zouden slimme leerlingen bijvoorbeeld ook hun middelbare school sneller moeten kunnen afronden.
Vervolgonderwijs
Staatssecretaris Dekker is "groot voorstander van meer ruimte voor maatwerk in het voortgezet onderwijs", zegt een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs. Hij wijst er op dat er op enkele scholen al experimenten zijn met het volgen van vakken op een hoger niveau. Maar de vraag is of er ook een maatwerkdiploma zou moeten komen. De staatssecretaris vindt dat dan goed gekeken moet worden naar onder meer de aansluiting op het vervolgonderwijs zoals een hogeschool of universiteit.
Rosenmöller ziet daar geen probleem in. "Waarom zou je geen wiskunde mogen studeren als je goed bent in exacte vakken, maar je tweede moderne taal toevallig op havo-niveau hebt gedaan? What's the problem? Dat gesprek moeten we voeren met de universiteiten. Het zal piepen en kraken, maar we moeten die kant op."
Een onderwijsdeskundige zegt in de krant dat een maatwerkdiploma goed kan zijn voor scholen en leerlingen. Tegelijkertijd waarschuwt hij voor logistieke problemen omdat iedere leerling een individueel rooster moet krijgen.