Fors meer klanten Triodos na ophef salarissen ING en ABN

Triodos Bank ziet het aantal klanten behoorlijk groeien. ANP

De Triodos Bank profiteert flink van de maatschappelijke verontwaardiging die eind vorige week ontstond door de forse salarisverhogingen bij de top van ING en ABN Amro. Volgens een woordvoerder van Triodos heeft de bank afgelopen weekend bijna 1000 nieuwe klanten kunnen verwelkomen: "Bijna vijf keer zoveel als normaal."

De andere bank die veel nadruk legt op duurzaamheid en eerlijkheid, ASN, meldt nog geen verhoogde activiteit van nieuwe klanten. "Het duurt soms ook wat langer voordat we die effecten in de cijfers zien. Misschien later deze week." ASN weet wel dat mensen er vaak 'als een berg tegenop zien over te stappen'. "Mensen vinden het een gedoe, administratieve rompslomp. Ook al omdat mensen bij een overstap altijd een nieuw bankrekeningnummer krijgen."

"Met de overstapservice die alle banken bieden en nog wat extra zaken, proberen wij die berg te verkleinen tot een hobbel", aldus de ASN-woordvoerder.

KNAB, de jonge online bank, zegt dat 'afgelopen weekend beter was dan vorige week'. De woordvoerder wil niet alles schuiven op de discussie over topinkomens. "Dat heeft er ook mee te maken dat de Rabobank aankondigde dat de rente onder de 1 procent komt en doordat wij op televisie nu een reclamecampagne hebben lopen."

Marktaandeel

SNS zegt geen actuele cijfers te mogen geven, omdat het over twee weken nieuwe halfjaarcijfers publiceert. "Maar wij zien onze marktaandelen al langer absoluut stijgen; zowel bij hypotheken als bij spaar- en betalingsrekeningen."

ABN Amro is het ook opgevallen dat er op sociale media als Twitter en Facebook behoorlijk werd gereageerd op de salarisverhogingen van vorige week. "Maar verder geven we geen reactie. Doen we nooit op bewegingen uit de markt." 

De Rabo-woordvoerder zegt geen signalen te hebben gekregen over klanten die zijn overgestapt van ING en ABN naar de Rabo. "En als we al cijfers hebben, betwijfel ik of we die vertellen aan u."  

ING zegt dat 'enkele tientallen klanten' hun rekening(en) afgelopen dagen hebben opgezegd. "Klanten die aangaven waarom ze opstapten, noemden inderdaad de ontstane discussie over salarissen als reden. Dat betreuren we natuurlijk."

Laatste zetje

Triodos zegt in een toelichting nog dat het vaak om klanten gaat die al langer overwogen om over te stappen: "Dan is de publiciteit van vorige week het laatste zetje." Het grote aantal overstappers wordt door Triodos toch opvallend genoemd omdat - aldus de woordvoerder - volgens statistieken veel consumenten 'het eenvoudiger vinden van partner te veranderen dan van bank'.

"Ondanks de hulp die banken bieden bij het overstappen aarzelen veel mensen. Er zijn mensen van wie die rekening ooit is geopend door grootouders bijvoorbeeld. Dat soort zaken speelt ook mee."    

Eerlijke Bankwijzer

Uit de Eerlijke Bankwijzer - die inventariseert hoe banken omgaan met onder meer bonussen - staan Triodos Bank en ASN op de plaatsen één en twee. Over de koploper schrijft de website: "Het bonusbeleid van Triodos Bank is uitstekend (10). Het beleid hanteert een eerlijke beloning op basis van een relatief platte beloningspiramide. Er worden geen bonussen uitgekeerd."

Over ASN zegt de bankwijzer: "Het bonusbeleid van ASN Bank is voldoende, een zesje. Beloningsbeleid van de directie is deels in lijn met beleid van SNS Reaal, 30 procent van de variabele beloning is gekoppeld aan duurzame doelstellingen.