Welke winkel is onmisbaar?
Door economieverslaggever Jeroen Schutijser
Van welke winkel wordt een consument blij? Met andere woorden: welke winkel heeft nog een mooie toekomst voor de boeg? Marktonderzoeker Q&A stelde die vraag aan 6000 consumenten.
Winkels als ICI Paris, supermarkt Lidl, Paradigit, Dille & Kamille en Rituals hoeven zich voorlopig geen zorgen te maken. Klanten vinden deze winkels ronduit 'onmisbaar'. Dat geldt overigens maar voor 13 procent van de winkels.
Anders ligt het met bijvoorbeeld Trendhopper, schoenwinkels als Scapino en Dolcis, Dixons en Zeeman: "Deze winkels bevinden zich echt in de gevarenzone", zegt John Terra van Q&A. "Ze onderscheiden zich te weinig, blinken ook niet uit in service, in de winkel is te weinig beleving. Dat maakt je bepaald niet onmisbaar. Drastisch aanpassen aan de wensen van de klant is de enige optie."
Terugkomen
Kijkshop is de winkel waar klanten het minst blij van worden. Terra: "Het is dat ze het online nog goed voor elkaar hebben, waardoor ze toch iets hoger op de ranglijst staan."
Waarom is het eigenlijk zo belangrijk, dat mensen blij worden van een winkel? Terra: "Omdat we daar dan graag terugkomen. En klanten die regelmatig terugkomen, zorgen voor een gezonde omzetbasis voor de lange termijn. Daar hebben retailers veel behoefte aan. Die winkels zijn dus toekomstbestendig, en bestaan over tien jaar nog."
Rechterrijtje
Winkels die ook in 'het rechterrijtje' staan en het moeilijk krijgen, volgens Q&A, zijn winkels die geen webshop hebben. En dat zijn er toch nogal wat: 25 procent van de winkels geeft klanten niet de mogelijkheid producten online te bestellen.
"Daar zitten grote namen tussen: Hornbach, Intratuin, Etos, Toys XL, Primark, Action...Van sommigen begrijp ik het wel. Action en Primark bijvoorbeeld wisselen zo snel van assortiment, producten hebben daar een hoge omloopsnelheid, dan loont het niet om te investeren in een webshop."
Gevarenzone
De marktonderzoeker deed zijn onderzoek voor het tweede jaar op rij. Volgens Terra zullen heel wat hoofdkantoren van bedrijven best schrikken van de uitkomsten.
"Veel managers komen gewoon veel te weinig op de werkvloer. Hierdoor wordt er te weinig geluisterd naar de klant. En zo kun je in de gevarenzone terechtkomen."