Een Lyft-auto
NOS Nieuws

'Elke auto op de weg moet een Lyft worden'

  • Elger van der Wel

    Redacteur

  • Elger van der Wel

    Redacteur

In de Verenigde Staten heeft taxi-app Uber er een belangrijke concurrent bij gekregen. Het gaat om Lyft, een dienst die zich richt op particulieren die als chauffeur in hun eigen auto mensen vervoeren.

Lyft werd drie jaar geleden opgericht door Logan Green en John Zimmer. In Texas op het SXSW-festival vertelde Green het verhaal achter zijn bedrijf. Dat begon jaren geleden in San Francisco, waar hij in de spits veel auto's met maar een persoon zag. Daar wilde hij wat aan doen.

Carpoolen

De oplossing zat volgens Green in de auto's met lege stoelen. Daarom begonnen hij en Zimmer in 2007 met Zimride. Op de website konden mensen carpooldates plannen.

Na de nodige aanloopproblemen begon het bedrijf uiteindelijk te draaien. Volgens Green was de doorbraak de komst van de smartphone. Hoe meer mensen een smartphone kregen, hoe meer de nieuwe taxidienst werd gebruikt.

Chauffeurs

Wat voor mensen worden Lyft-chauffeur? Dat verschilt heel erg per stad, vertelt de oprichter. "In Los Angeles werkt zestig procent in de creatieve industrie en met Lyft verdienen ze wat extra. Eenderde van de chauffeurs in San Francisco is jonge ondernemer."

Lyft wil de drempel voor mensen om voor de dienst te gaan rijden zo laag mogelijk maken. Chauffeurs kunnen vooraf aangeven dat ze ergens heen rijden en kunnen dan iemand meenemen om zo een extra zakcentje te verdienen. "We willen dat elke auto op de weg een Lyft wordt", schetst Green de toekomstvisie van zijn bedrijf.

Sessie met Logan Green van Lyft op SXSW

Uber heeft een hele andere kijk op de wereld dan wij.

Logan Green, mede-oprichter Lyft

Geen taxidienst

Lyft is razendsnel uitgegroeid tot een geduchte concurrent voor Uber. Uber is nog wel een stuk groter en opereert ook buiten de VS. "Uber heeft een hele andere kijk op de wereld dan wij", legt Green uit. "Wij hebben nooit een betere taxi willen creëren. De markt voor gewoon autovervoer is veel groter dan voor taxivervoer. We willen die markt gebruiken en bespelen."

Toen Lyft begon, werkte Uber nog niet met particulieren die in hun eigen auto rijden. Tegenwoordig biedt Uber gebruikers de keuze tussen professionele en particuliere chauffeurs. Lyft heeft geen professionele chauffeurs.

We willen dat elke auto op de weg een Lyft wordt.

Logan Green, mede-oprichter Lyft

Cijfers

Vlak voordat Green sprak op het podium van SXSW publiceerde de Amerikaanse techsite Techcrunch uitgelekte cijfers van het bedrijf. Lyft verwacht dit jaar een omzet van 1,2 miljard dollar, maar volgend jaar denkt het pas winst te maken.

In een reactie op dit nieuws zegt Green lachend: "Ik kan niet reageren op deze uitgelekte documenten. Maar we maken een periode van enorme groei door."

Of bij die enorme groei ook een uitbreiding naar het buitenland betekent, vertelt Green niet. Maar het bedrijf haalde een jaar geleden investeringen op voor internationale uitbreiding en zou sindsdien druk bezig zijn met de voorbereidingen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl