Alexander Klöpping is in Austin een van de sprekers over geld verdienen met journalistiek
NOS Nieuws

'Praten met krantenuitgevers is een beetje deprimerend'

"Mijn baan is tegenwoordig de wereld rondreizen en uitgevers overtuigen mee te doen aan Blendle", vertelt Alexander Klöpping. De mede-oprichter van de digitale kiosk zit in een panelgesprek op het SXSW-festival in Austin. De andere sprekers, onder meer van The New York Times, luisteren geïnteresseerd als hij zijn vaker vertelde verhaal doet over hoe Blendle is begonnen.

Wie hoopt op een versie van Blendle waarbij je een vast bedrag betaalt om alle kranten te kunnen lezen, komt bedrogen uit. Nog altijd zien uitgevers zo'n all-you-can-eat-abonnement niet zitten. Ze zijn bang dat die traditionele krantenabonnementen kannibaliseren. "Gesprekken met uitgevers zijn een beetje deprimerend", zegt Klöpping over zijn ervaringen in het buitenland.

Klöpping: journalisten zijn kritisch, ook over zichzelf

Blendle is voor een groot deel afhankelijk van de bereidheid van uitgevers om hun materiaal op Blendle te plaatsen. Dat weerhoudt Klöpping er niet van forse kritiek te uiten op de uitgeverswereld.

Volgens Klöpping experimenteren uitgevers van traditionele media maar weinig met nieuwe verdienmodellen, zeker buiten Nederland. "Ze kopiëren gewoon de betaalmuur van The New York Times, terwijl die zich nog niet eens heeft bewezen. Alsof uitgevers hun gebruikers zo erg willen irriteren, dat die daarom maar een krantenabonnement nemen."

Fucking crazy

Ook beklaagt Klöpping zich erover dat het moeilijk is om op internet kleine betalingen te doen. Dat is slecht nieuws voor de journalistiek. "Betalen voor journalistiek is moeilijker dan betalen voor Angry Birds op je iPhone. It's fucking crazy", roept Klöpping uit.

Uitgevers en journalisten in de zaal zijn geïntrigeerd. Blendle is nieuw voor het buitenlandse publiek, dat aanslaat op de mogelijkheid je geld terug te vragen als een gekocht artikel tegenvalt. Volgens Klöpping gebeurt dat bij 2 tot 3 procent van de aankopen. Bij artikelen van roddelbladen ligt dat soms rond de 50 procent.

Een journalist die voor een Japanse uitgever werkt, meldt zich bij de microfoon. "We moeten vrienden worden", zegt hij tegen Klöpping. Er valt voor de Nederlandse ondernemer nog genoeg te reizen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl