Het laatste prototype voor de vliegende auto van Aeromobil
NOS Nieuws

De vliegende auto: jongensdroom wordt realiteit

  • Elger van der Wel

    Redacteur

  • Elger van der Wel

    Redacteur

Het begon 25 jaar geleden als een jongensdroom en over twee jaar moet hij echt op de markt komen: de vliegende auto die rijdt en vliegt op benzine en die je gewoon in een parkeervak kunt zetten.

Op het SXSW-festival in Austin vertelde Juraj Vaculík, de directeur van AeroMobil, het bijzondere verhaal over hoe de vliegende auto werkelijkheid wordt.

Vaculík is opgegroeid in Tsjechoslowakije, achter het IJzeren Gordijn. Zijn beste vriend, Stefan Klein, droomde toen hij jong was over een vliegende auto, voor hem het symbool van ultieme vrijheid. Een manier om weg te komen naar Oostenrijk, het onbereikbare land aan de andere kant van het prikkeldraad.

Schaalmodel

Klein groeide op met een vader die al bezig was met het bouwen van vliegtuigen. Zelf begon hij in 1990 aan het eerste prototype van de vliegende auto. Vijf jaar lang werkte hij aan de AeroMobil. Er was veel mis mee en echt vliegen ging nog niet. Dus werkte hij van 1995 tot 2010 aan AeroMobil 2.

Klein vroeg zijn jeugdvriend Vaculík of hij de zakelijke kant van het project op zich wilde nemen. Het was het begin van het bedrijf AeroMobil, dat ze met zijn tweeën runden. Klein was niet alleen ontwerper en bouwer, maar ook testpiloot.

Het duo deed alles op zijn eigen manier en met eigen middelen. Om een schaalmodel te testen huurden ze geen windtunnel af, maar bouwden ze een stellage op een personenauto waar het model aan kon hangen.

In 2013 besloten ze met AeroMobil naar een belangrijk luchtvaartcongres te gaan: AeroTech in Canada. Ze gebruikten een pre-prototype van het nieuwe model dat Klein had ontwikkeld en dat ook echt een stuk kon vliegen. Plotseling kregen ze aandacht van over de hele wereld, van zowel media als experts.

Juraj Vaculík vertelt het verhaal van Aeromobil op SXSW

De twee Slowaken wilden er vervolgens echt voor gaan en in tien maanden groeide hun bedrijf uit tot een startup met twaalf mensen. Ze bouwden een nieuw prototype dat ze vorig jaar presenteerden in Oostenrijk, 25 jaar eerder het land van hun dromen.

In 2017 willen ze het eerste model op de markt brengen. Hij is helemaal aangepast aan de huidige infrastructuur. Dat betekent dat hij in een normaal parkeervak past en gewoon op benzine rijdt én vliegt. Als je wilt vliegen klap je de vleugels uit en stijg je op. De maximale afstand die je er mee kunt afleggen is 700 kilometer.

Uiteraard moeten daarvoor nog wel allerlei regels en wetten worden aangepast. Wat daarbij extra lastig is, is dat het bedrijf te maken heeft met zowel de regelgeving op de weg als in de lucht in allerlei landen. De Europese Unie heeft toegezegd het bedrijf hiermee te helpen.

Met de eerste AeroMobil richten de makers zich op rijke autoliefhebbers en hobbyvliegers. Daarna willen ze verder met een vliegende auto waar vier mensen in kunnen en die een grotere afstand kan afleggen. Dat moet een massaproduct worden, dat mensen eventueel delen met anderen.

Zowel Vaculík als Klein is in het verleden regelmatig voor gek verklaard, maar inmiddels is de verwezenlijking van hun droom dichterbij dan ooit. Al was er één man die nog voordat het duo geboren was, geloofde in hun plannen: de Amerikaanse industrieel Henry Ford.

Mark my word: A combination of airplanes and motorcars is coming. You may smile, but it will come.

Henry Ford in 1940

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl