Online aankoop gaat steeds vaker retour
Internetshoppers sturen steeds vaker hun aankopen terug. Dat kost webwinkels handen vol geld.
"Voor de webwinkels is het enorm belangrijk dat de retourzending goed en snel werkt omdat klanten dat belangrijk vinden", zegt Steven Kersbergen. Hij runt een logistiek centrum voor verschillende webshops.
Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, de kosten zijn voor de webwinkel. "Elk pakketje dat terugkomt moet individueel worden bekeken. Er moet gecontroleerd worden of het product nog in goede staat is. Vooral kleding wordt vaak teruggestuurd."
Bij sommige webwinkels wordt zo'n 50 procent van de aankopen geretourneerd zegt Kersbergen. Dan gaat het vooral om kleding. Zelf heeft het logistiek centrum een aparte afdeling opgezet om de retourzendingen te verwerken.
Mooiere foto's
Bij Wehkamp wordt tot 40 procent van de online aankopen teruggestuurd. Het bedrijf zegt dat dit percentage afneemt omdat ze werken aan een betere presentatie van de producten. Zo zetten ze meer en betere foto's op de website, zodat mensen beter weten wat ze kopen. "Op die manier neemt de kans op een teleurstelling af, en sturen minder mensen hun aankoop terug", zegt Dirk van den Bogaart van Wehkamp.
14 miljard euro
Online winkelen blijft in populariteit toenemen. Vorig jaar hebben Nederlanders bijna 14 miljard euro uitgegeven aan online inkopen. Dat is 8,4 procent meer dan een jaar eerder. De stijging kwam vooral door een piek rond Sinterklaas en Kerst. Toen kochten consumenten vooral speelgoed online.
Directeur van Thuiswinkel.org Wijnand Jongen denkt dat het aantal bestedingen blijft toenemen de komende tijd. "Vergelijken we bestedingen aan online gekochte producten met de totale bestedingen aan consumentenproducten, dan bedraagt het aandeel online circa 7,6 procent."
Verzekeringen
Niet alleen kopen consumenten steeds vaker producten online, ook diensten worden vaker via het internet afgesloten. Denk daarbij aan reizen en verzekeringen. In de laatste maanden van vorig jaar werd er voor meer dan 1 miljard euro aan nieuwe verzekeringen online afgesloten.