De ene provincie investeerde in fietspaden, de andere in laadpalen
NOS Nieuws

Provincies stimuleren duurzaamheid heel verschillend

Niet alle provincies zijn even fanatiek bezig met het stimuleren van duurzaam gedrag. Dat valt af te leiden uit gegevens die de provincies hebben geleverd op verzoek van de NOS en de regionale omroepen. Waar de ene provincie vol inzet op het aanleggen van elektrische laadpalen laat de andere het over aan de gemeenten. Hetzelfde geldt voor het stimuleren van het fietsen.

De omroepen hebben gevraagd wat de provincies doen om de aanleg van oplaadpunten te stimuleren en hoeveel geld de afgelopen vier jaar is uitgetrokken voor nieuwe fietspaden. Investeren in duurzaamheid is geen verplichting voor provincies, maar een flink aantal profileert zich daar wel mee.

Fietsen

Zuid-Holland, Gelderland en Noord-Brabant besteedden met afstand het meeste geld aan het fietsbeleid. Dit zijn ook de provincies met de meeste kilometer fietspad (elk ongeveer 5000 kilometer). Zuid-Holland stak in vier jaar tijd 55 miljoen euro in het fietsen en heeft daarmee onder andere 162 kilometer fietspad vernieuwd of nieuw aangelegd. Ook Noord-Brabant en Gelderland hadden tientallen miljoenen euro’s over voor nieuwe fietspaden.

De andere provincies halen dat bij lange na niet. Het meeste wordt nog gedaan door Friesland dat voor een kleine 11 miljoen euro bijna 83 kilometer fietspad aanlegde. Flevoland volgt met 48 kilometer voor negen miljoen euro. Het minste wordt uitgegeven door Utrecht (3 kilometer fietspad voor 500.000 euro) en Noord-Holland dat 2,4 kilometer fietspad aanlegde voor 477.000 euro.

Fietspaden per provincie (schatting fietsersbond 2012)

Provincie Fietspaden (km)
Noord-Brabant 5000
Gelderland 5000
Zuid-Holland 4800
Noord-Holland 4200
Overijssel 2800
Drenthe 2100
Friesland 2000
Limburg 2000
Utrecht 1800
Groningen 1600
Flevoland 1500
Zeeland 1400

Laadpalen

Utrecht en Noord-Holland profileren zich daarentegen sterk met oplaadpalen voor elektrische auto’s. Samen met Flevoland zitten ze in een project om de aanleg van laadpalen te stimuleren.

In Noord-Holland zijn er naar eigen zeggen al 1200 gerealiseerd, in Utrecht gaat het om 200 laadpalen en negen snelladers. Flevoland steekt 500.000 euro in de aanleg van 70 laadpalen en drie snelladers. Friesland richt zich vooral op de watersport. De provincie betaalt anderhalve ton mee aan de aanleg van een kleine 250 oplaadpunten voor boten.

Maar er zijn ook provincies die er vrijwel niets aan doen. Limburg laat voor 10.000 euro een onderzoek doen en laat het vooral over aan de gemeenten. Groningen heeft een openbare snellader aangelegd. Dat kostte 5000 euro.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl