NOS Nieuws

Noodkreet NS-medewerker, gericht aan 'u, de reiziger'

Een NS-medewerker heeft een brief in de trein verspreid over mishandeling van collega's. Hierin roept een conducteur reizigers op na te denken voor ze zich laten gaan bij hinder op het spoor.

De brief is gericht aan 'u, de reiziger' en gaat rond op social media. Onder andere de Vakbond voor Rijdend Personeel heeft de noodkreet geretweet.

Ziekenhuis

De schrijver zegt dat het hem pijn doet om te lezen dat de zoveelste collega is mishandeld "door u, de reiziger". Hij vraagt reizigers wat zij ervan zouden vinden als zij keer op keer zouden vernemen dat een vriend of familielid is afgeblaft, bespuugd, bedreigd of het ziekenhuis is ingeslagen.

De NS-medewerker schrijft dat hij niets kan doen aan zaken als vertragingen en sein- en wisselstoringen. "Ik heb net als u met deze ongemakken te maken, maar ik zal u nooit, nooit slaan, bespugen, bedreigen of uitkafferen."

Hij verzoekt reizigers het NS-personeel op een normale manier te benaderen. "Ik ben een mens, net als u. Wij zijn vaders, moeders, zoons en dochters. Denk alstublieft eens na, ik vraag dit aan u als mens."

Acties

Rond Rotterdam vielen vanmiddag enkele treinen uit door acties van NS-personeel, na een nieuw geval van agressie tegen een medewerker. In Den Haag is vanavond topoverleg tussen de NS, de spoorvakbonden en leden van het kabinet over de aanpak van agressie tegen spoorwegpersoneel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl