Productie van sloepen bij Aquatec Industries in Woudsend.
NOS Nieuws

Watersportsector krijgt weer hoop na zware crisis

Duizenden werknemers ontslagen, faillissementen, gedwongen fusies om het hoofd boven water te houden; de watersportsector werd hard getroffen door de crisis. Gemiddeld daalde de omzet van ondernemers in deze sector met 20 procent, met uitschieters tot 50 en 70 procent. Maar 2015 moet het jaar van de ommekeer worden.

Althans, uit recent onderzoek van de branchevereniging Hiswa blijkt dat 30 procent van de ondernemers dit jaar weer omzetgroei verwacht, 45 procent denkt dat de verkopen gelijk blijven of licht stijgen. "De markt toont tekenen van herstel, al is het voorzichtig", zegt directeur André Vink van de Hiswa Vereniging. Vandaag begint de 60ste Hiswa in de Amsterdam RAI.

Volgens directeur Klaas Schiphof van Aquatec Industries in het Friese Woudsend - producent van de sloepenmerken Antaris, Makma en Maril - is het een misvatting te denken dat de malaise de afgelopen jaren alleen te wijten was aan de crisis. Er is meer aan de hand. Vergrijzing bijvoorbeeld van het varende publiek.

Aanwas

"Ondanks dat er geen grote aanwas van jongeren is, zullen er altijd mensen blijven die een boot kopen", zegt Schiphof. "Maar je moet je producten erop aanpassen. Vroeger werd de sloep weggezet als 'truttig' en 'traag'. Maar kijk eens naar de sloepen van nu: daar kun je mee waterskiën. Daar kunnen we jongeren blij mee maken. Maar die omslag moet je als bedrijf, als sector dus wel maken."

Volgens de Hiswa telt ons land 1,5 miljoen watersporters. Ruim 2000 bedrijven hebben watersport als hoofdactiviteit met ongeveer 25.000 werknemers. De omzet zou 2,25 miljard euro (bruto) bedragen. Meer dan de helft daarvan zit in export.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl