NOS Sport

Verbraak officieel niet schuldig aan crash

  • Volvo Ocean Race
    De Vestas-boot na de crash in de tweede etappe van de Volvo Ocean Race
  • Volvo Ocean Race
    Verbraak was medeverantwoordelijk voor het ongeluk met de Vestas-boot tijdens de tweede etappe
  • Volvo Ocean Race
    De gecrashte boot van Team Vestas Wind
  • Shane Smart/Volvo Ocean Race
    De gestrande Deense boot op het rif
  • Getty Images
    De zwaar beschadigde boot van Team Vestas Wind
  • Shane Smart/Volvo Ocean Race
    De gestrande boot van Team Vestas Wind

Navigator Wouter Verbraak is in het onderzoek naar de crash met de Deense boot Team Vestas in november 2014 niet als schuldige aangewezen. Tijdens de Volvo Ocean Race was de Nederlandse navigator verantwoordelijk voor de route van de zeilboot, die op een rif strandde in de Indische Oceaan bij Mauritius.

Na het ongeluk werd er een onafhankelijk onderzoek gestart naar de oorzaak van de crash. Belangrijkste conclusie: er wordt niemand specifiek als schuldige aangewezen, maar er is niet goed gebruik gemaakt van alle navigatiemiddelen aan boord van de boot.

Verbraak niet schuldig in onderzoek crash Team Vestas

Toekomst

"Ik vind het goed dat er in dit rapport naar de toekomst wordt gekeken", vertelt Verbraak. "Belangrijk is dat de navigatie van de zeilsport wordt verbeterd en dat we van deze crash iets geleerd hebben."

In het rapport staat: "Het team was zich niet bewust van enig navigatiegevaar in zijn nabijheid, ging er ten onrechte van uit dat de diepte bij de Cargados Carajos Shoals 40 meter was en was in de veronderstelling dat het veilig was om over de ondiepte te varen."

Ondanks het rapport voelt Verbraak zich nog altijd schuldig over het ongeluk. "Mijn maag draait zich elke keer weer om als ik naar de beelden kijk", zegt hij. "Dit is topsport en ik voel me verantwoordelijk, maar het is fijn als er nu iets gaat veranderen."

"Ik wil deze ervaring gebruiken om een platform op te richten voor navigators", gaat Verbraak verder. "Zodat we onderling veel meer informatie kunnen uitwisselen en ook de kaarten beter worden."

Veiligheid

De grootste aanbeveling uit het rapport is dat de elektronische kaarten aan boord van zeilboten veiliger en beter moeten worden. Die aanbeveling geldt niet specifiek voor de Deense boot, maar voor alle betrokkenen bij races op zee.

Knut Frostad, directeur van de Volvo Ocean Race, laat weten dat de organisatie alle aanbevelingen in overweging neemt. "Er zullen altijd incidenten plaatsvinden, maar we hopen dat dit rapport helpt om ze minder waarschijnlijk te maken", zei hij.

Eerste beelden van crash Vestas

Tijdens de tweede etappe van de Volvo Ocean Race strandde Team Vestas op een rif in de Indische Oceaan bij Mauritius. De bemanning moest vervolgens de boot verlaten en de race staken, omdat de boot onherstelbaar beschadigd was.

Schuldig

Een paar dagen na de crash nam navigator Verbraak de schuld op zich. Hij gaf toe dat hij het rif niet zag, omdat hij niet genoeg had ingezoomd op de digitale kaarten. "Met alle focus op de start en de moeilijke omstandigheden heb ik foutief gedacht dat ik genoeg informatie bij me zou hebben om onderweg naar de veranderingen in de route te kijken. Ik zat verkeerd."

Verbraak werd twee maanden later geslachtofferd door het Deense team en is niet langer de navigator in de Volvo Ocean Race. De boot wordt herbouwd in Italië met als doel om in juni terug te keren in de race voor de laatste twee etappes.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl