In Genève presenteren alle autofabrikanten hun nieuwste modellen
NOS Nieuws

Spierballenauto's mogen weer in Genève

Genève is voor anderhalve week het autohart van de wereld, want daar is momenteel de 85ste editie van de jaarlijkse Autosalon. Met 700.000 tot 800.000 bezoekers per jaar is de Autosalon een van de grootste autobeurzen ter wereld.

Alle fabrikanten introduceren hier hun nieuwste modellen. Het is voor hen het moment om te laten zien waar ze staan, wat ze willen en waar ze naar toe gaan. Economieverslaggever Louis Dekker is in Genève.

Wat maakt deze beurs zo bijzonder?

Dat komt vooral door de strategische ligging van Genève. Het is niet alleen erg dichtbij voor alle Europese autofabrikanten, maar bovenal neutraal terrein. Zwitserland zelf staat namelijk niet bekend om zijn immense auto-industrie, buurlanden Frankrijk, Italië en Duitsland wel. Bij een Franse beurs staan bijvoorbeeld vooral Franse merken centraal. Dat is hier niet zo, iedereen is gelijk.

Het gebouw waar het evenement plaatsvindt is vergelijkbaar met de RAI in Amsterdam. Dat betekent dat elke fabrikant maar een beperkt aantal meters tot zijn beschikking heeft. De grootste producent krijgt niet per se meer of minder dan een kleinere producent, want die ruimte is er simpelweg niet. Er is een redelijk gelijk speelveld voor iedereen.

Kun je daar ook merken hoe het met de Europese economie gaat?

Ja, je merkt toch dat de fabrikanten een stuk optimistischer zijn, al is de groei nog maar matig. Fiat-topman Sergio Marchionne vertelde me: ''Het is niet veel, maar het is beter dan niks.'' De automarkt krabbelt in heel Europa langzaam op. Alleen Nederland blijft wat achter. We zijn het slechtste jongetje van de klas.

Grote, kleurrijke auto's mogen weer

De groei is matig, maar het is beter dan niks.

Fiat-topman Sergio Marchionne

De crisis heeft er bij autofabrikanten flink ingehakt. Ze moesten veel reorganiseren en er zijn veel mensen ontslagen. Een jaarlijkse beurs als deze is voor hen een soort reflectiemoment. Het verplicht iedereen om terug te kijken: ''Hoe ging het vorig jaar en waar komen we vandaan?'' De fabrikanten zijn dus iets optimistischer, maar weten tegelijkertijd dat de gouden tijden voorlopig nog niet terugkomen in Europa.

  • NOS - Louis Dekker
    De crisis is voorbij, kleurrijke auto's mogen weer
  • NOS - Louis Dekker
    De spierballenauto's zijn weer terug van weggeweest
  • NOS - Louis Dekker
    Modellen blijken juist minder ingezet te worden
  • NOS - Louis Dekker
    Natuurlijk ontbreekt Ferrari niet op de beurs in Zwitserland
  • Per Perschar
    Deze Bentley is een van de blikvangers op de beurs

Welke auto's stelen de show?

De afgelopen jaren draaide het vooral om milieuvriendelijke auto's. Elektrische auto's, hybride auto's maar vooral ook: betaalbare auto's. Het was immers crisis. Maar nu lijkt het roer om te gaan. De boodschappenautootjes zijn aan de kant geduwd voor de brute, show-off modellen. Spierballenauto's. Ook Ford zet nu in op een GT die moet gaan concurreren met Lamborghini. Ook die richt zich dus op klanten met een vette portemonnee. Het lijkt erop dat fabrikanten denken: ''Het mag weer, eindelijk.'' Ze storten zich weer op hun passie: het maken van bijzondere auto's. De soberheid is verdwenen, het is niet meer alleen een beurs, maar weer echt een show.

Morgen gaat de beurs open voor publiek. Vandaag en gisteren mocht de pers al naar binnen. Wat is je eerste indruk?

Vooral dus dat fabrikanten iets opgewekter zijn. En dat zie je ook terug in de kleuren. Minder wit, grijs en zwart en juist meer knallende kleuren. Daarnaast zie je toch een aantal duidelijke bezuinigingen. Om een voorbeeld te noemen: op dit soort beurzen komen naast echte journalisten ook veel mensen af die zich voordoen als journalist. Die komen - bij wijze van spreken - met kruiwagens de beurs op om zoveel mogelijk persmappen te verzamelen. Dat waren namelijk altijd prachtig geïllustreerde en gebonden boekwerken. Echte collectorsitems die je vervolgens op Ebay zag. Maar standhouders hebben daar nu een stokje voor gestoken.

De persmappen waren jarenlang echte collectoritems.

verslaggever Louis Dekker

Een enkeling deelt een USB stick uit, maar de meeste hebben alleen nog maar een visitekaartje met een webadres waar je alles kunt downloaden.

Ook opvallend is dat veel merken besloten hebben de fotomodellen thuis te laten. Fotomodellen worden gebruikt om aandacht te trekken, maar fabrikanten lijken te twijfelen of dat nog wel goed is voor het imago. Over een maand is er in China een beurs waar 'motorkapmodellen' zelfs verboden zijn. De organisatie vindt de vrouwen te aanstootgevend.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl