Valpartij tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne in 2011
NOS Wielrennen

'Renners, gebruik uw gezond verstand'

Met de Omloop Het Nieuwsblad start zaterdag een nieuwe serie Vlaamse voorjaarsklassiekers. Wat we nog weten van de vorige?

Dat Niki Terpstra in Dwars door Vlaanderen knap naar de zege soleerde. Dat Tom Boonen en Fabian Cancellara hun palmares uitbreidden en John Degenkolb een klassieker won. Maar ook dat er veel en vooral zwaar werd gevallen.

Schokkende valpartijen

Massaal, overal en op steeds vreemdere manieren. Renners lagen gekruld om lantaarnpalen, kropen over parkeerplaatsen, reden het weiland in of, en dat schokte nog het meest, botsten met toeschouwers.

Het leverde verschrikkelijke beelden op. Alle reden voor de organisatie, Flanders Classics, om maatregelen te treffen. De leiding van onder meer de Omloop Het Nieuwsblad en de Ronde van Vlaanderen voert echter zelf geen wijzigingen door, maar wijst naar de renners. "Gebruik uw gezond verstand. En de toeschouwers? Houd uw handen bij u."

We kunnen niet 260 kilometer lang hekken plaatsen.

Wim van Herreweghe, organisator Vlaamse wielerkoersen
Overzicht valpartijen in Vlaanderen

Spagaat

Het is een rare spagaat waarin organisator Wim van Herreweghe naar eigen zeggen zit. Hij telde in 2014 tijdens de grootste klassieker van allemaal, de Ronde van Vlaanderen, slechts één serieus 'accident'.

Maar het was wel gelijk hét gespreksonderwerp van de dag, het ongeval waarbij renner Johan Vansummeren na een rotonde weer wilde invoegen, een verkeersdrempel niet zag en tegen een vrouw aanreed die op die drempel stond.

De vrouw tuimelde achterover, kwam met haar achterhoofd hard op de drempel terecht en raakte in coma. Na een maand ontwaakte ze, maar door haar verwondingen blijft ze de rest van haar leven verlamd.

Helaas, deze YouTube video is niet meer beschikbaar

"Elke vluchtheuvel staat aangeduid"

"Dat accident overschaduwde alles", weet Van Herreweghe een krap jaar later nog. "Verder waren het veilige koersen. Dus of we daardoor extra maatregelen moeten gaan nemen?"

"U moet weten, de Ronde van Vlaanderen is 260 kilometer lang. We kunnen niet langs de hele route hekken plaatsen. En het draaiboek is al 130, 140 pagina's dik. Elke bocht, elke vluchtheuvel, elk pijnpunt staat aangeduid. En nog verfijnen we het draaiboek elk jaar, in overleg met de overheid. We nemen al maximale maatregelen."

Kortom, het ligt aan de renners zelf.

We nemen nou eenmaal veel risico's. Het is geen veilige sport.

Renners Maarten Tjallingii en Sebastian Langeveld

Rondvraag

Een rondvraag binnen het peloton leert dat de renners het daar, verrassend genoeg, voor een groot deel mee eens zijn. Volgens hen treft de organisatie weinig blaam.

"Je kunt veiligheid niet garanderen. En wij nemen nou eenmaal risico's", steekt Maarten Tjallingii de hand in eigen boezem. "Het ongeval met Vansummeren? Dat was een onfortuinlijke samenloop van omstandigheden."

Strenger

Sebastian Langeveld ging in 2012 zelf tegen de vlakte in de Ronde van Vlaanderen. "Ik had daar niet op het fietspad moeten rijden. Nu staat er in de reglementen dat je daarvoor uit koers kan worden genomen. Misschien moet de organisatie daar iets strenger in worden."

Maar ook Langeveld stelt dat het begint bij de coureurs zelf. "Het is gewoon geen veilige sport. Daar kan de organisatie niets aan doen. Ze kunnen het deelnemersveld wel kleiner maken, maar dan zijn er nog steeds tachtig renners die op hetzelfde moment van voren willen zitten, als we de Oude Kwaremont oprijden."

Ze mogen wat minder onzin aanbrengen op de weg.

Renner Johan Vansummeren

Boosdoener

Johan Vansummeren denkt aan een andere boosdoener. "De Dienst Wegen en Verkeer, die moet u eens bellen. Of ze wat minder onzin op de weg kunnen aanbrengen. Wat minder paaltjes, vluchtheuvels en bloembakken. Ge hebt daar in Nederland ook last van, met al die rotondes. Ligt daar opeens een borduurske midden op de weg."

De organisatie van de Vlaamse koersen zegt vaak voor een voldongen feit te staan. "We halen al tientallen vluchtheuvels en paaltjes weg, maar dat kan niet overal. We hebben te maken met gemeentes."

Vluchtheuvel

En op de plaats van dat ene ongeval van vorig jaar, waarover Vansummeren het liever niet meer heeft, lag een betonnen vluchtheuvel. Er stond in Wielsbeke echter geen seingever die zwaaide met een vlag of blies met een fluit. Dat zou wel moeten veranderen, zo vindt de winnaar van Parijs-Roubaix van 2011. "Anders was er niemand op geknald."

Vansummeren denkt aan een nieuw particulier initiatief waarbij er schuimrubberen signalen geplaatst kunnen worden, maar zover zal het in 2015 nog niet komen in koersen als De Omloop.

  • ANP
    Tom Boonen verlaat de Ronde van Vlaanderen in 2013 na een valpartij
  • NOS
    Sebastian Langeveld onderuit in De Ronde van 2012
  • ANP Pro Shots
    Stijn Devolder gaat onderuit tijdens Kuurne-Brussel-Kuurne in 2011

Armstrong

Tjallingii constateert tenslotte dat de sport de laatste jaren gevaarlijker is geworden. "Het is meer een teamsport geworden. Er zijn steeds meer goede ploegen waarmee je de weg moet verdelen. Vroeger had je misschien één goed team en de rest bestond uit eenlingen. Nu heb je verschillende sterke blokken. Dat heeft Lance Armstrong geïntroduceerd met US Postal."

Ook Langeveld telt tegenwoordig meer favorieten om zich heen. "In 2007 had je 25 of 35 renners die een finale konden rijden. Nu zijn dat er zestig. Iedereen piekt naar het voorjaar toe. Daardoor is de stress groter geworden. Er waren ook afgelopen jaar weer veel grote renners die toch geen contract meer kregen."

Het is de vraag of er in De Omloop al geluisterd wordt naar de oproep van de organisatie. Eén ding is zeker: een valpartij in Wielsbeke doet zich zaterdag niet voor. Die passage is in 2015 alleen opgenomen in het routeboek van Dwars door Vlaanderen.

De stress is groter in het peloton.

Langeveld

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl