Mike Lee van Vero Communications en de kandidaten Luis Figo en Prins Ali Bin Al-Hussein
NOS Voetbal

Vero, groot gevaar voor Sepp Blatter?

Als op 29 mei in Zurich de 209 stemmen geteld worden die beslissen wie de volgende FIFA-president wordt, zal dat op het bureau van Vero Communications in hartje Londen met spanning in de gaten worden gehouden. Zeker nu Vero zowel de campagne van de presidentskandidaat Luis Figo als die van prins Ali Bin Al-Hoessein leidt.

Vero is een van de meest succesvolle sportcommunicatiebureaus ter wereld. Of moet je zeggen lobbyclub? Vero werd - voor veel geld uiteraard - ingehuurd door London 2012 en Rio de Janeiro 2016 om de Olympische Spelen binnen te halen. Dat lukte. In beide gevallen waren deze steden niet de gedoodverfde winnaar. Het heeft Mike Lee, de grote man achter Vero Communications, een grote naam bezorgd.

Sinds het Vero en Lee lukte om ook voor Qatar het WK2022 en voor Peyongyang de Winterspelen van 2018 binnen te slepen, kan niemand in de sportwereld meer op hem heen. Alleen de invloedrijke Terrence Burns van communicatiebureau Helios (Sotsji 2014, Rusland 2018, Beijing 2008 en Vancouver 2010) komt nog bij Vero en de grote Mike Lee in de buurt.

Kleine gebaren, groot effect

Dinsdag 3 februari, Mondrian Hotel, hartje Londen. Prins Ali van Jordanië presenteert zich als presidentskandidaat voor de FIFA en komt precies om 11 uur het opgetuigde zaaltje stampvol journalisten in. Vlak achter hem komt een stevige vijftiger binnen met een rond gezicht en keurig gekamde grijze haren. Hij meandert voor de batterij camera's langs en blijft linksachter in de zaal verdekt opgesteld staan.

De man achterin gebaart naar het spreekgestoelte van prins Ali en de perschef die de presentatie leidt. En zo zal het de hele persconferentie gaan. Het is Mike Lee, de baas van Vero Communications. Met kleine gebaren souffleert hij de prins. Ook na de persconferentie blijkt hij de touwtjes in handen te hebben. Hij bepaalt welke tv-stations wel of niet een 1-op-1-interview met de prins krijgen.

Tegen de journalisten die buiten de boot vallen, zegt Lee: 'We have to prioritize', we moeten prioriteiten stellen. Lee is onverbiddelijk: 'De prins is moe, hij moet rusten. Misschien later vandaag of morgen.'

Luis Figo, ook Vero

Het is 'business as usual' voor Vero. Het bedrijf stort zich in een verkiezing, steunt vol overgave een kandidaat en wordt daarvoor zeer goed betaald. Maar dat je in dezelfde campagne twee kandidaten steunt en promoot, dat roept toch wat vragen op. CNN meldde woensdag al de opmerkelijke situatie en vroeg zich af: 'Kan Vero een rol spelen bij het beëindigen van het tijdperk Blatter?'

Er zijn al eerder vragen gesteld over coördinatie en strategie tussen de tegenkandidaten van Sepp Blatter. Zo zei BBC-journalist Richard Conway bij de presentatie van Michael van Praag in Amsterdam: "Alle drie de tegenkandidaten hebben veel steun in Europa. Het is interessant of er misschien een strategie is tussen de drie kandidaten, om de steun aan Blatter buiten Europa te breken." Het is niet bekend of Van Praag door een communicatiebureau gesteund wordt.

Prins Ali en Van Praag ontkenden dat er sprake was van enige onderlinge communicatie en dat ze marionetten zouden zijn van een groter plan van Michel Platini en de UEFA. Toch roept de rol van Vero vragen op, ook omdat het bureau in maart 2014 een groot contract sloot bij de UEFA. Tegen CNN zei de Europese bond dat het contract er is "om de internationale communicatie te organiseren en ontwikkelen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl