Multitasken: bellend en drinkend de hond uitlaten
NOS Nieuws

Nederlanders multitasken steeds vaker

Nederlanders doen steeds meer aan multitasking, blijkt uit een onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau naar ons mediagebruik in 2013. Het onderzoek richtte zich op alle media-activiteiten voor privédoeleinden, zoals tv, radio en gedrukte media via zowel vaste als mobiele apparaten. Ook gaming, computer- en internetgebruik werden onderzocht.

Van de circa 7,5 uur per dag dat we media gebruiken, wordt zo'n 3 uur besteed aan één media-activiteit. Ruim een uur per dag gebruiken we meerdere media tegelijkertijd, zoals bijvoorbeeld onder het tv-kijken het internet raadplegen op je mobiele telefoon.

De rest van de tijd combineren we ons mediagebruik met andere algemene activiteiten. Zo eten we bijvoorbeeld vaak met de tv aan, kijken we een filmpje in de trein en hebben de radio aanstaan terwijl we het huishouden doen.

  • SCP
    Verdeling mediatijd
  • SCP
    Tijdstippen van mediagebruik

Tv-kijken is met 78 procent veruit de populairste media-activiteit en we doen dat het liefst op de klassieke manier; op een vast toestel op het moment van uitzending. Uitgesteld kijken en het gebruik van streaming video wordt wel populairder. 13 procent van de ondervraagden doet dat, bijvoorbeeld via Uitzending Gemist, door programma's op te nemen op een harddisk of door programma's of films te kijken via aanbieders als Canal+ en Netflix. Minder dan een op de tien mensen kijkt mobiel tv, dus via een laptop, computer, tablet of mobiele telefoon. Per dag besteden we ongeveer drie uur aan kijken.

Het lezen van een krant, tijdschrift of boek hoort niet meer tot de dagelijkse routine van veel Nederlanders.

SCP rapport

Na kijken is luisteren de populairste activiteit en dat doen we ook ongeveer drie uur per dag. Op een doorsnee dag luistert gemiddeld bijna tweederde van de Nederlanders naar de radio. Ruim de helft luistert naar radioprogramma's op het moment van uitzending. Uitgesteld luisteren doet bijna niemand; minder dan 1 procent van de Nederlandse bevolking. Zestien procent luistert naar eigen muziek via mp3-spelers en cd's en zo'n 5 procent doet dat via muziekdiensten zoals Spotify.

Het lezen van een krant, tijdschrift of boek hoort niet meer tot de dagelijkse routine van veel Nederlanders. Vijftig procent van de bevolking las in 2013 minder dan tien minuten per dag. Gedrukte media hebben de voorkeur boven digitale apparatuur als tablets, smartphones, pc's of laptops. Digitale nieuwssites en apps worden vaker gelezen dan een digitale krant.

Jong en oud

Leeftijd en opleiding zijn voor een groot deel bepalend voor het mediagedrag. Zo kijken, luisteren en lezen ouderen aanzienlijk meer dan jongeren. Jongeren besteden juist weer veel meer tijd aan communicatie via het uitwisselen van berichten en het bezoeken van sociale mediasites.

Ook maken jongeren samen met hoogopgeleiden relatief veel gebruik van mogelijkheden om 'anders' te kijken dan via het vaste toestel op het moment van uitzending. Ook lezen deze groepen meer kranten en boeken via digitale platforms en bezoeken ze vaker nieuwssites.

Laagopgeleiden kijken meer. Vooral naar de tv, maar ook naar bijvoorbeeld YouTube-filmpjes en ze besteden daar gemiddeld een uur langer aan dan hoogopgeleiden.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl