De nieuwe hal van station Delft
NOS Nieuws

'Sneak preview' van nieuw station Delft

De eerste Delftenaren hebben een kijkje genomen in het nieuwe station van hun stad. Dat wordt over twee weken in gebruik genomen, samen met de nieuwe spoortunnel. Dan komt na zes jaar een einde aan de werkzaamheden aan het Delftse station.

De spoortunnel vervangt de bovengrondse spoorlijn door het centrum van Delft. De tunnel is 2300 meter lang en heeft capaciteit voor vier sporen, twee keer zoveel als nu. De tunnel heeft 650 miljoen euro gekost. Het oude station heeft plaatsgemaakt voor een nieuwe, ondergrondse halte.

De vier Delftenaren die vandaag mochten kijken, hebben meegedaan aan een dichtwedstrijd. Ze kregen onder meer de grote stationshal en de perrons te zien.

  • Matthijs Holtrop / NOS
    Het nieuwe station wordt op 28 februari in gebruik genomen
  • Matthijs Holtrop / NOS
    Opvallend is onder meer de grote hal
  • Matthijs Holtrop / NOS
    Aan het project Spoorzone Delft wordt sinds 2009 gewerkt
  • Matthijs Holtrop / NOS
    Het project kost 1 miljard euro
  • Matthijs Holtrop / NOS
    Van 22 tot 27 februari ligt het treinverkeer rond Delft stil
  • Matthijs Holtrop / NOS
    Tot 2017 wordt de openbare ruimte nog opnieuw ingericht

De werkzaamheden aan het station en de tunnel zijn zo goed als klaar. Van 22 tot 27 februari wordt het bestaande spoor aangesloten op de rails in de tunnel. In die periode is van en naar Delft geen treinverkeer mogelijk.

Op 28 februari worden station en tunnel in gebruik genomen. Helemaal voorbij zijn de werkzaamheden daarna niet. Tot 2017 wordt nog gewerkt aan de herinrichting van de openbare ruimte.

'Je kunt in de trein gaan zitten als of je in de metro zit'

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl