Ikazia-ziekenhuis in Rotterdam
NOS Nieuws

Patiënt met budgetpolis moet steeds vaker bijbetalen

Ziekenhuizen zien steeds vaker onderverzekerde patiënten, die zij achteraf een rekening van de behandelkosten moeten sturen. Met boze telefoontjes en vragen richten patiënten zich massaal tot het ziekenhuis. Baliemedewerkers zijn daar niet tegen opgewassen. Ziekenhuizen nemen noodmaatregelen in de vorm van speciale servicebalies en telefonische hulplijnen.

Verschillende ziekenhuizen melden dat aan de NOS. De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen bevestigt dit beeld. "Elke ziekenhuis heeft in meer of mindere mate te maken met dit probleem," zegt voorzitter Yvonne van Rooy. Het gaat volgens de NVZ vooral om mensen die een zogenoemde budgetpolis hebben afgesloten. "Die mensen slaan aan op een aantrekkelijke lage premie, maar realiseren zich niet goed wat de gevolgen kunnen zijn."

Patiënt met budgetpolis moet steeds vaker bijbetalen
Yvonne van Rooy, voorzitter NVZ

Het gaat hier om een landelijk probleem, waarvan we verwachten dat de omvang toeneemt.

Yvonne van Rooy, voorzitter NVZ

"In 2014 hebben we meer dan honderd rekeningen moeten sturen aan mensen die een behandeling niet vergoed kregen. En we verwachten een fikse toename voor 2015," zegt een woordvoerder van het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem. "Steeds meer mensen kiezen voor een budgetpolis, of komen er in het ziekenhuis achter dat hun polisvoorwaarden zijn veranderd en dat ze in ons ziekenhuis niet meer terechtkunnen. De rekening valt vaak pas maanden later op de mat. Dat roept vragen op."

Ook het Amstelland Ziekenhuis in Amstelveen kampt sinds een half jaar met een grote toestroom aan vragen. "Mensen willen weten wat zij nog vergoed krijgen," zegt een woordvoerder. "Mensen die normaal gesproken in ons ziekenhuis de telefoon aannemen, vonden het heel moeilijk om om te gaan met de vaak ongenuanceerde reacties." Het Amstelland Ziekenhuis heeft daarom een apart telefoonnummer met een speciaal spreekuur in het leven geroepen.

Ons personeel is niet op het opvangen van dit soort telefoontjes getraind.

Woordvoerder Amstelland Ziekenhuis

Patiëntenfederatie NPCF laat weten dat mensen vaak geen idee hebben waar ze voor verzekerd zijn. Volgens de Nederlandse Zorgautoriteit is het een gezamenlijke plicht van ziekenhuizen en zorgverzekeraars om patiënten te wijzen op de risico's die aan een budgetpolis kleven. Ziekenhuizen nemen sinds eind vorig jaar extra voorlichtingsmaatregelen om patiënten te wijzen op eventuele kosten die zij direct op hun bordje kunnen krijgen.

Ook Zorgverzekeraars Nederland herkent het probleem. Volgens een woordvoerder wordt er gewerkt aan verbeteringen om verzekerden actiever te informeren over de budgetpolis. Verzekeraars zijn daarnaast bezig met het ontwikkelen van een ICT-instrument waarmee ziekenhuizen kunnen zien wat voor polis een patiënt heeft.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl