Recordaantal klachten over toeslagen
Het aantal klachten over toeslagen is in 2014 explosief gestegen. Veel burgers zijn ontevreden over de snelheid en de manier waarop de overheid aanvragen afhandelt. Dat zegt de Nationale ombudsman.
Top-5
Jaarlijks kent de Belastingdienst zeven miljoen toeslagen toe aan zes miljoen huishoudens. Het gaat om onder meer toeslagen voor kinderopvang, zorg en huur. De Nationale ombudsman stelde een top-5 samen van de meest voorkomende klachten.
- Er wordt traag of helemaal niet gereageerd op aanvragen en wijzigingsverzoeken. Dat kan aanvragers in financiële problemen brengen.
- Burgers krijgen regelmatig geen reactie op een vraag of verzoek. Ook op klachten daarover wordt vaak niet gereageerd.
- Er wordt te laat (later dan de wettelijke termijn) gereageerd op bezwaarschriften.
- Er wordt niet op tijd gereageerd op verzoeken om de beslagvrije voet toe te passen.
- Ruim een miljoen huishoudens wachten nog op een definitieve toekenning van hun toeslag over 2011 en 2012. Zij weten nog niet of ze te veel of te weinig hebben ontvangen.
Er is onvoldoende ruimte om maatwerk te leveren.
Klachten bij de Nationale Ombudsman (2010 - 2014)
aantal klachten | aantal interventies door de ombudsman | |
2010 | 889 | 566 |
2011 | 927 | 578 |
2012 | 1.248 | 790 |
2013 | 1.084 | 834 |
2014 | 1.726 | 1.232 |
De Nationale ombudsman vindt dat er snel oplossingen moeten komen.
Staatssecretaris Wiebes (VVD) zegt dat het aantal klachten toeneemt door de groei van het aantal beschikkingen en een verscherpt toezicht op fraude. Het onderzoek van de ombudsman zal hij meenemen bij het verbeteren van de dienstverlening van de Belastingsdienst, die de toeslagen verstrekt.