Rabobank start met betalen met smartphone
Klanten van de Rabobank kunnen voortaan betalen met hun mobieltje. Vandaag introduceert de bank de ‘Wallet’. Dat is een app waarmee klanten met een smartphone kunnen afrekenen bij de kassa.
“Een innovatie in het betalingsverkeer die consumenten en ondernemers gemak en snelheid brengt”, zegt Rabobank-directeur Jeroen Verrijdt. Volgens hem is mobiel betalen net zo veilig als pinnen.
‘Het nieuwe betalen’ staat aan de vooravond van een doorbraak. De Rabobank is de eerste bank die de smartphone gaat gebruiken als portemonnee, maar de verwachting is dat andere banken snel zullen volgen.
Twee toestellen
Rabo Wallet werkt nu alleen nog maar op 2 toestellen: De Samsung Galaxy S4 en Samsung Galaxy Note 3. De bank verwacht later voor meer toestellen een app beschikbaar te hebben.
ING wil later dit jaar mobiel betalen introduceren. In 2013 was ING de eerste bank met betaalpassen die geschikt zijn voor zogenoemd ‘contactloos betalen’, waarbij het pasje tegen het pin-apparaat moet worden gehouden. Bij bedragen onder de 25 Euro kan dat zonder pincode. Inmiddels is 80 procent van de circulerende ING-passen geschikt voor contactloos betalen. ING-klanten hebben dat inmiddels 5 miljoen keer gedaan.
ABN komt later
Ook ABN Amro wil mobiel betalen gaan aanbieden, de bank weet alleen nog niet op welke manier en welk tijdstip. Contactloos betalen met bankpassen is al beschikbaar bij de bank. Eind dit jaar moeten alle betaalpassen vernieuwd zijn. “Daarmee stellen we al onze klanten in staat om contactloos te betalen”, zegt de bank. “En dus niet alleen de klanten met een smartphone die er geschikt voor is.”
De introductie van de Wallet was vandaag in restaurant Van de Leur in het centrum van Leiden. Een logische plek: circa duizend inwoners van Leiden deden in 2013 al mee aan een succesvolle proef met mobiel betalen. Dankzij de NFC-chip in hun smartphone konden ze in ruim honderd winkels en horeca-zaken mobiel afrekenen.
Een van de voordelen van mobiel betalen is dat mensen meteen hun saldo kunnen checken. Bovendien worden klantenkaarten, zoals Air Miles, overbodig en kunnen winkeliers gericht aanbiedingen sturen naar hun klanten.