We zijn de afgelopen jaren minder fooi gaan geven. Dat blijkt uit een steekproef door NOS op 3 en vakbeurs Horecava onder bijna 550 medewerkers van cafés en restaurants.
Meer dan de helft van de horecamedewerkers denkt dat dit komt door de economische crisis. "Vooral de jeugd geeft veel minder vaak fooi", aldus een medewerker.
Ook de komst van het pinnen heeft volgens de medewerkers ervoor gezorgd dat er minder fooi wordt gegeven. "Pinnen heeft slechte invloed op fooien. Het zorgt dat er te veel administratie nodig is."
'Fooi is ongemakkelijk'
Horecamedewerkers willen graag fooi, natuurlijk omdat het voor meer inkomsten zorgt, maar ook omdat het volgens hen iets zegt over de service en de kwaliteit van het eten en drinken. "Fooi is een extra waardering voor een branche die uit beleving bestaat", laat iemand weten. Op de meeste plekken wordt de fooi verdeeld onder het personeel; het keukenteam krijgt vaak ook een deel.
Veel mensen vinden fooi geven lastig, zegt socioloog Hessel Zondag van Universiteit van Tilburg. "We houden in Nederland niet van ongelijkheid en vinden bediend worden ongemakkelijk. De fooi is eigenlijk een soort manier om dat ongemak op te heffen."
Wat moet je dan?
De grote vraag is natuurlijk: hoeveel geef je en waarom? Daar zijn hier -in tegenstelling tot in bijvoorbeeld de VS- geen regels voor. Om je een indicatie te geven: gemiddeld geven wij Nederlanders vier procent van de rekening als fooi. Niet verrassend: de meeste klanten ronden de rekening 'gewoon' af naar boven.