NOS Nieuws

'Rampvluchten Azië gevolg van economisch succes'

Ja, er gebeuren de afgelopen jaren meer vliegrampen met Aziatische toestellen, maar dat betekent niet dat het in Azië verhoudingsgewijs onveiliger vliegen is.

Dat zegt Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de TU Delft, naar aanleiding van het vliegtuigongeluk in de Taiwanese hoofdstad Taipei. Daar stortte een vliegtuig van TransAsia Airways in een rivier.

Er gebeuren de afgelopen jaren steeds vaker incidenten met Aziatische toestellen. Volgens Melkert een logisch gevolg van de opbloeiende economie in het continent. “Eigenlijk zijn de Aziaten slachtoffer van hun eigen succes”, stelt Melkert. Volgens hem is vliegen in Afrika en Zuid-Amerika gevaarlijker. “Azië is de grote groeimarkt in de luchtvaart. Het absolute aantal slachtoffers stijgt, maar de kans dat het misgaat blijft gelijk.”

Incidenten met 'Aziatische vluchten'

Zo verongelukte op 28 december vorig jaar een toestel van AirAsia. Het stortte in de Javazee. Alle 162 inzittenden kwamen bij de crash om. Met twee toestellen van Malaysia Airlines ging het vorig jaar ook mis. Op 8 maart verdween vlucht MH370 spoorloos en inmiddels zijn alle 239 inzittenden doodverklaard. Toen vlucht MH17 werd neergeschoten boven Oost-Oekraïne, kostte dat het leven van alle 298 inzittenden, onder wie 196 Nederlanders.

Afgelopen zomer stortte al een toestel van TransAsia Airways neer in het Taiwanese Penghu: slechts 10 van de 58 passagiers en bemanningsleden overleefden de crash. Volgens persbureau Reuters heeft Taiwan een matige reputatie als het aankomt op luchtvaartveiligheid.

Kever-effect

Melkert maakt de vergelijking met het zogenaamde Kever-effect uit de jaren 60. “Er gebeurden toen opvallend veel ongelukken met de Volkswagen Kever. Het zou een slechte auto zijn, zeiden veel mensen, maar als je nuchterder keek werden er miljoenen van verkocht en was de kans op ongelukken dus veel groter.”

De docent aan de TU Delft zegt dat de reis van en naar het vliegveld gevaarlijker is dan de reis zelf. “In 2014 zijn er wereldwijd zo’n 32 miljoen vluchten uitgevoerd. Daarvan zijn er twintig geëindigd in ongevallen, waarbij één of meer doden vielen. De kans dat je in zo’n vlucht zit is 0,000068 procent.”

Dashcam-beelden crash; baby gered uit toestel

De uitdaging voor de komende decennia wordt: én meer vliegen, én minder slachtoffers.

Joris Melkert

"Als er een vliegramp gebeurt, is dat spectaculair. Er vallen altijd veel doden in één keer. Vorig jaar zijn we natuurlijk opgeschrikt door de verschrikkelijke ramp met MH17. Ineens 196 Nederlandse doden. Maar in het autoverkeer zijn er honderden doden meer gevallen. Dat is zuur om te moeten zeggen, maar het zijn wel de feiten.”

Voor de luchtvaartbranche is er één grote uitdaging, vindt Melkert. "De uitdaging voor de komende decennia wordt: én meer vliegen, én minder slachtoffers."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl