Administratie van het persoonsgebonden budget
NOS Nieuws

Website pgb's vaak onbereikbaar

  • Ardi Vleugels

    Researchredacteur zorg

  • Ardi Vleugels

    Researchredacteur zorg

Houders van een persoonsgebonden budget (pgb) hebben problemen met het indienen van declaraties via internet. De website van de Sociale Verzekeringsbank lag er vandaag korte tijd uit en daarna duurde het even voordat het systeem weer werkte. In de dagen daarvoor was de website ook regelmatig niet of nauwelijks bereikbaar.

Van Rijn zei vandaag in een brief aan de Tweede Kamer dat alle declaraties over januari ingediend kunnen worden en dan binnen tien dagen uitbetaald worden. Over een maand moeten alle problemen voorbij zijn, zei hij.

"We monitoren het systeem nu om de twee minuten om er zeker van te zijn dat het declaratiesysteem stabiel blijft", zegt een woordvoerder van de SVB. De website zou vanaf nu goed bereikbaar moeten zijn.

Post

Declaraties kunnen ook via de post en de mail worden ingediend, zegt de SVB. “Maar het valt te bezien hoe ze dat willen verwerken", zegt beleidsmedewerker Dorien Kloosterman van belangenenorganisatie Ieder(in). "Wij weten dat de post vanaf 1 januari niet eens is geopend, omdat ze nog bezig zijn met de post van daarvoor."

Staatssecretaris Van Rijn kondigde in een brief aan de Tweede Kamer aan dat iedereen zijn declaratie over januari kon indienen en dan alsnog uitbetaald zou krijgen. Belangenorganisaties zijn argwanend of het goed komt met de uitbetalingen.

Argwaan

Per Saldo en Naar-Keuze, twee organisaties die opkomen voor mensen met een pgb, willen dat er zo snel mogelijk een uitvoeringstoets komt. Met zo’n toets wordt gekeken of de SVB wel in staat is alle uitbetalingen goed uit te voeren. De beide organisaties zeggen dat er erg veel fout gaat in het daarvoor gemaakte systeem.

Per Saldo vindt ook dat Van Rijn de problemen in zijn brief aan de Tweede Kamer niet serieus neemt. “Hij doet net alsof pgb-houders zelf fouten maken. Maar hier is iets anders aan de hand, namelijk dat het systeem niet werkt. Mensen krijgen verkeerde bedragen, er staan fouten in hun gegevens, de telefoonlijnen zijn overbelast en terugbelafspraken worden niet nagekomen.”

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl