Winters weer veroorzaakt problemen op het spoor
NOS Nieuws

De back-up van ProRail: wat gaat er mis?

Rond Utrecht stonden de treinen een groot deel van de dag stil na een sein- en wisselstoring. Dat kwam mede doordat een back-upsysteem van spoorbeheerder ProRail niet goed werkte. ProRail onderzoekt nog waaraan dat lag.

Hoe zou het back-upsysteem moeten werken?

Alle systemen bij de verkeersleiding van ProRail in Utrecht zijn dubbel uitgevoerd: als het ene systeem niet werkt, kan het andere worden ingeschakeld. Dat had ook vanochtend moeten gebeuren, toen de apparatuur waarmee wissels en seinen worden bediend plotseling uitviel.

"Het back-upsysteem functioneerde niet meteen 100 procent", zegt ProRail-woordvoerder Knopperts. "Treindienstleiders konden er daardoor niet goed mee werken." Knopperts zegt dat het systeem heel vaak wél werkt. "Helaas, helaas werkte het vandaag niet. We gaan uitzoeken wat er is gebeurd en we gaan leren van de fouten."

Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR), waar ook de verkeersleiders van ProRail werken
Knopperts (ProRail): back-up werkte niet 100 procent

Hoe oud is het back-upsysteem?

Relatief nieuw. ProRail beloofde in 2005 werk te gaan maken van zo'n tweede systeem. Na een brand bij de verkeersleiding in 2010, waardoor het treinverkeer bij Utrecht meer dan 24 uur gestremd was, was de maat vol: dat mocht nooit meer gebeuren. ProRail beloofde beterschap. Sinds 2013 is het back-upsysteem in bedrijf. Maar toch zijn er nog geregeld grote storingen op het spoor.

Hoe kan dat?

Dat is de grote vraag. Reizigersvereniging Rover en Tweede Kamerleden zeggen dat ProRail structurele ICT-problemen heeft. De Kamer wil daarom uitleg van staatssecretaris Mansveld.

Rover eist het vertrek van de ICT-directeur van ProRail. "Doormodderen is geen optie", zegt de vereniging vandaag. Rover verwijst onder meer naar Schiphol. "Daar loopt het vliegverkeer nooit vast door een technische storing."

Wat zegt ProRail daarover?

De spoorbeheerder ontkent dat er structurele problemen zijn. ProRail benadrukt dat Nederland een van de drukste spoornetwerken ter wereld heeft. Utrecht is daarvan het centrale knooppunt en het gaat maar een enkele keer mis.

ProRail ontkent ook dat er een verband is met de storing van 22 januari. Toen ondervond het treinverkeer rond Utrecht eveneens hinder. "Dat heeft niets met elkaar te maken. Het was een totaal andere storing", zegt Knopperts.

Wat heeft de storing van vandaag eigenlijk veroorzaakt?

Uit eerste onderzoeksresultaten blijkt dat een stroomstoring de apparatuur voor het bedienen van wissels en seinen heeft beschadigd. Die systemen worden vannacht gecontroleerd. ProRail wil "al het mogelijke gedaan hebben om reizigers morgen geen hinder te laten ondervinden". Waardoor de stroomstoring is ontstaan, is niet bekend.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl