Facebook gaat geen foto's op billboards zetten

AFP
Geschreven door
Rachid Finge
Techredacteur

Facebook verkoopt geen foto's van zijn gebruikers aan adverteerders en gaat zeker geen foto's op billboards plaatsen. Dat zegt het bedrijf in reactie op berichten daarover in Nederlandse media.

Al een tijdje zijn sommige Facebook-gebruikers bezorgd over hun foto's die op het sociale medium staan. Ze zijn bang dat de afbeeldingen in handen komen van adverteerders en daardoor op allerlei plekken buiten Facebook verschijnen.

Billboards

Onder meer in het tv-programma Radar werd gesuggereerd dat foto's van Facebook-gebruikers in advertenties op billboards kunnen verschijnen.

Tina Kulow, Hoofd Communicatie van Facebook voor Noord-Europa, begrijpt niets van de ophef in de media. "Zelfs als je een foto openbaar op Facebook zet, gaan we die niet op een billboard zetten. Waarom zouden we dat doen? Ik snap het niet", zegt de Duitse.

Verwarring

Eind vorig jaar kondigde Facebook nieuwe privacyvoorwaarden aan. Sommige mensen dachten dat daarin stond dat hun foto's verkocht zouden kunnen worden aan adverteerders, maar al gauw bleek dat niet te kloppen.

Hoe het sociale netwerk omgaat met foto's bij advertenties, staat al sinds november 2013 in de privacyvoorwaarden. Facebook mag de naam en profielfoto van een gebruiker bij een advertentie plaatsen, bijvoorbeeld omdat diegene dat bedrijf leuk vindt. 

Volgens Facebook betekent dat dus niet dat er foto's verkocht worden. De praktijk lijkt dat ook uit te wijzen: sinds deze voorwaarden eind 2013 in gingen, is er niemand geweest die een Facebook-foto van zichzelf is tegengekomen op een billboard. De wereld zou te klein zijn.

Andere interpretaties zijn niet gebaseerd op feiten, maar op fantasie.

Tina Kulow, Hoofd Communicatie Facebook Noord-Europa

De enige manier waarop Facebook volgens meerdere juristen tóch foto's op een billboard zou kunnen zetten, is door zelf billboards te plaatsen of te huren. Er mogen dan alleen foto's worden gebruikt die niet voor het publiek zijn afgeschermd. 

Bovendien: zodra de foto van Facebook is verwijderd, zou Facebook het billboard onmiddellijk moeten weghalen. Allemaal erg onpraktisch en vooral onwaarschijnlijk.

"Onze business is niet het verkopen van gegevens, maar het tonen van advertenties", zegt Kulow. "Andere interpretaties zijn niet gebaseerd op feiten, maar op fantasie."

Reclaim

Te midden van alle zorgen over de foto's op Facebook ontstond een idee voor een app die foto's voorziet van een watermerk. Op die manier zijn foto's sowieso niet interessant voor adverteerders, is de gedachte. 

De app, Reclaim, onder meer bedacht door tv-presentator Sipke Jan Bousema, werd door duizenden mensen gebruikt, totdat Facebook de app na een paar weken blokkeerde. Dat gebeurde kort na een interview over de app op BNR Nieuwsradio

Een 'gereclaimde' foto, voorzien van een watermerk Reclaim

App-regels

Facebook zegt dat Reclaim één van de regels had overtreden waar app-ontwikkelaars zich aan moeten houden. Dat de blokkade kort na een radio-interview plaatsvond, is volgens Facebook toeval. Ook zegt het bedrijf geen probleem te hebben met het doel van Reclaim.

Sommige gebruikers van Reclaim zeggen dat hun gewatermerkte foto's na de blokkade zijn vervangen door de oorspronkelijke foto's. Zelfs verwijderde foto's zouden weer zijn opgedoken. Facebook kon daar desgevraagd geen verklaring voor geven, maar geeft wel aan dat het geen normale gang van zaken is.

Inmiddels heeft Reclaim zijn app aangepast en kunnen foto's weer gewatermerkt worden. Reclaim wil met Facebook in gesprek over de blokkade en over privacy. Over en weer zeggen Facebook en Reclaim dat ze elkaar niet kunnen bereiken of niet worden teruggebeld.

Ik wil dat iedereen de regie kan terugpakken over zijn eigen leven.

Sipke Jan Bousema

Er kan betwist worden hoe nuttig de Reclaim-app is, aangezien Facebook-foto's niet op billboards of in printcampagnes verschijnen. Bousema zegt dat de app er in elk geval voor zorgt dat mensen met privacy bezig zijn. 

"Er zijn plannen voor een socialmedia-show waarin ik mensen wil informeren over hun gedrag online. Ik wil dat iedereen de regie kan terugpakken over zijn eigen leven."