Omzet Facebook groeit met bijna 50 procent
De omzet van Facebook is in het vierde kwartaal van 2014 met 49 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Dat kwam vooral door meer advertentie-inkomsten, maakte het bedrijf na sluiting van de beurs op Wall Street bekend.
In vergelijking met 2013 steeg de netto winst met 34 procent naar 620 miljoen euro. De inkomsten uit advertenties stegen met 53 procent. Het grootste deel daarvan, 69 procent, kwam uit advertenties op mobiele apparaten.
Meer gebruikers
In december waren er 1,39 miljard actieve gebruikers op Facebook. Dat is een stijging van 13 procent ten opzichte van een jaar daarvoor. Maandelijks actieve gebruikers zijn mensen die tenminste één keer in de maand van Facebook gebruik maken.
Analisten merken op dat de groei van het aantal Facebook-gebruikers aan het afvlakken is.
Meer video's
Facebook maakte bekend dat er in 2014 75% meer video's op het sociale netwerk zijn geplaatst dan in 2013. Vooral de Ice Bucket Challenge heeft daaraan bijgedragen. Facebook verwacht dat video's dit jaar in toenemende mate op smartphones bekeken gaan worden.
Verder herhaalde topman Mark Zuckerberg wat in december al bekend werd: foto- en videosite Instagram heeft 300 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Daarmee is Instagram inmiddels groter dan rivaal Twitter, dat 284 miljoen maandelijks actieve gebruikers telt.
Zuckerberg zei dat Facebook de komende jaren meer wil doen voor bedrijven die via Facebook contact willen leggen met klanten.