NOS NieuwsAangepast

T-Mobile genomineerd voor prijs 'beste dienstverlening'

Door verslaggever Jeroen Schutijser

Telecombedrijf T-Mobile wordt vandaag door de Rijksuniversiteit Groningen (RuG) genomineerd voor een prijs voor de beste dienstverlening. Volgens 5000 consumenten is de service van T-Mobile verbeterd ten opzichte van vorig jaar.

Dat is opvallend. Een maand geleden was het bedrijf nog mikpunt van spot na een Twitter-bericht van Youp van 't Hek. Daarin meldde de cabaretier dat zijn zoon al maanden van het kastje naar de muur werd gestuurd met zijn klachten. Tienduizenden steunbetuigingen kreeg Van 't Hek van consumenten met gelijke ervaringen.

De RuG ondervroeg 5000 consumenten in een groot wetenschappelijk onderzoek naar de ervaringen van de dienstverlening bij bedrijven in zeven sectoren. Banken en openbaar vervoerbedrijven als Connexxion en Arriva, scoren veruit het slechtst. In vergelijking met vorig jaar vinden consumenten de service hier hard achteruit gegaan.

Prijs en kwaliteit

Naast T-Mobile, krijgen meer bedrijven van de consument een pluim. Warenhuizen als Hema en de Bijenkorf en energiebedrijven als Nuon en Essent scoren qua service veel hoger dan een jaar geleden. Ook zijn klanten van Bol.com en Wehkamp.nl zeer tevreden over de dienstverlening.

Duidelijk komt uit het onderzoek ook naar voren dat consumenten relaties met bedrijven minder belangrijk zijn gaan vinden in vergelijking met vorig jaar. Waar het nu om gaat zijn prijs en kwaliteit. Deze stijging is vooral zichtbaar in de sectoren openbaar vervoer en telecom.

Opvallend is dat er in beide branches de laatste tijd nogal wat reuring is (Youp van 't Hek, betalen per minuut, brand bij het spoor en gedoe om de ov-chipkaart). "De klant wordt kritisch en eist waar voor zijn geld," menen de onderzoekers van de universiteit.

Winnaar

Alle genomineerden van de RuG op een rij: - Bol.com, Ikea, Kruidvat (sector retail); - Centraal Beheer Achmea, Rabobank, Univé (sector financiële dienstverlening); - Delta, Essent, Shell (sector energie); - KLM-Air France, NS, RET (sector vervoer); - Albert Heijn, Dirk/Bas/Digros, Lidl (sector supermarkten); - Booking.com, Center Parcs, Landal Greenparcs (sector reizen); - KPN, Tele2, T-Mobile (sector telecom).

Op 1 februari maakt de RuG de winnaars per categorie bekend. Ook wordt er dan één overall-winnaar aangewezen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl