Hoe werkt het Bureau Frontlijn?
Frontlijn is een gemeentelijke hulpverleningsinstantie. Het bureau signaleert knelpunten die burgers ervaren in contacten met overheidsinstanties.
"Samen werken aan groei", is het motto. Frontlijn noemt zichzelf een bureau met "een grensverleggende visie", waarbij ervaringen van de Rotterdammers centraal staan.
Het heeft 15 professionals in dienst, maar wat Frontlijn bijzonder maakt, is dat het werkt met grote aantallen studenten. Zij zijn degenen die bij de mensen met problemen over de vloer komen. De studenten coachen en trainen bewoners die in de problemen zitten. Daarop is alleen op afstand toezicht. De studenten beoordelen elkaar.
De studenten die stage lopen bij Frontlijn zijn vooral derdejaars. Ze studeren vaak pedagogiek of toegepaste psychologie aan een hbo-opleiding. "Je neemt een belangrijke plaats in binnen onze organisatie", aldus de website.
Open blik
Volgens Frontlijn is het voordeel van het werken met studenten dat ze een open blik hebben en geen vooroordelen. Hun inzet wordt over het algemeen door de gezinnen als "laagdrempelig en positief" ervaren, zo staat op de site.
"Als een student even geen antwoord op een vraag kan geven, gaan ze samen met het gezin op zoek naar het antwoord. Vooral het ‘samen doen’ bevordert het leerproces."
Bij het gezin waarvan de baby dinsdag overleed aan de gevolgen van mishandeling, kwam Frontlijn in verband met problemen rond schuldhulpverlening.