Initiatiefnemer Jaimie Fuller na de presentatie van New FIFA Now in Brussel.
NOS Voetbal

'FIFA is een giftig merk geworden'

Vijf bedrijven zijn de afgelopen tijd afgehaakt als sponsor van wereldvoetbalbond FIFA. Na de eerdere opzeggingen van Sony en Emirates werd donderdag bekend dat ook Castrol, Continental en Johnson & Johnson de geldkraan dichtdraaien.

Aangezien geen van de bedrijven een officiële verklaring heeft gegeven, blijft het gissen naar de oorzaak. Jaimie Fuller, de initiatiefnemer van de beweging New FIFA Now, vermoedt dat het door het imago van de wereldvoetbalbond komt. De FIFA is volgens hem een ‘giftig merk’ geworden.

“Dat is het al een tijdje, maar het heeft lang geduurd voordat de bedrijven overeenkomstig handelen. Het kan zijn dat ze alleen kijken naar de commerciële voordelen van het sponsorschap, maar het gif zal zich ophopen en uiteindelijk gaan er dingen kapot", zegt Fuller telefonisch tegen de NOS.

Het is niet de bedoeling dat het sponsorgeld verdwijnt uit het voetbal.

Jamie Fuller, New FIFA Now

Afgelopen woensdag riep Fuller, die eerder succesvol actie voerde voor meer transparantie bij de internationale wielerfederatie UCI, bij een symposium in Brussel alle FIFA-sponsors op om actie te ondernemen. Als het aan New FIFA Now ligt, komt er namelijk zo snel mogelijk een wisseling van de wacht.

“Ik ben niet niet direct betrokken geweest bij het afhaken van de sponsors, maar ik hoop dat onze campagne een katalysator kan zijn om dit onderwerp op de agenda te zetten. Dat de sponsors beseffen dat ze een bijzondere positie hebben, die ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Als dat ervoor zorgt dat ze hun sponsorschap beëindigen, dan is dat goed. Maar het is niet de bedoeling dat al het sponsorgeld verdwijnt uit het voetbal. Ik zou daar zelfs niet een klein beetje blij mee zijn. De sponsors moeten de FIFA onder druk zetten om te veranderen.”

Tijdens het symposium in het Europees Parlement verklaarde Fuller dat hij alle geldschieters van de FIFA had aangeschreven. Hij kreeg geen reactie. Toen de Engelse krant The Daily Telegraph vervolgens een belronde langs de bedrijven deed, verklaarden drie sponsors dat ze hun contract niet verlengd hebben.

Overzicht sponsoren FIFA tijdens WK 2014

Castrol, Continental en Johnson & Johnson waren drie van de zogenaamde World Cup Sponsors, een niveau lager dan de partners van de FIFA. Uit de hoogste categorie haakten eerder Sony en Emirates af. Van de overgebleven vier FIFA partners wilden Coca-Cola, Adidas en Visa geen reactie geven aan de Engelse krant.

Fuller begrijpt dat die multinationals in een lastige positie zitten. “Ik voel ook wel met ze mee. Als Coca Cola teveel druk zet op de FIFA, dan zal de FIFA hen bedanken en overstappen naar Pepsi. De vraag is dan natuurlijk of Pepsi er in zal stappen. Elk van de grote sponsors heeft een rivaal, die de sponsoring over kan nemen.”

New FIFA Now wil veranderingen bij voetbalbond

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl