bio-brood op de beurs in Zwolle
NOS Nieuws

Biologisch: veel kabaal voor 2,4% marktaandeel

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

  • Jeroen Schutijser

    Verslaggever economie

Aan aandacht in de media geen gebrek. Ook consumenten laten in onderzoeken vaak blijken zeer gecharmeerd te zijn van alles wat met biologisch eten en drinken te maken heeft (verantwoord, ambachtelijk, duurzaam). Maar de feiten zijn toch minder spectaculair. Van de circa 40 miljard euro die we in 2013 in supers en speciaalzaken uitgaven aan levensmiddelen, was slechts 2,4 procent weggelegd voor biologisch.

Op de Bio-Beurs in Zwolle heeft men daar lak aan. Ruim 200 standhouders tonen, in opperbeste stemming, de nieuwste trends en producten. De organisatoren verwachten vandaag en morgen zo'n 9000 bezoekers uit de landbouw, retail, horeca en kennisinstellingen.

Biologisch ontwikkelt zich langzaam in Nederland. Al benadrukt brancheorganisatie Bionext liever, dat de sector ook in de jaren van crisis 'gewoon is doorgegroeid'. En dat is knap, want hoe je het wendt of keert: biologische producten zijn gewoon duurder. In sommige gevallen (kip, aardappels bijvoorbeeld) fors duurder.

Kansen

Volgens Bavo van den Idsert, directeur van Bionext, is de grote doorbraak van biologisch in ons land aanstaande. Dankzij de supermarkten Albert Heijn en Jumbo, die onlangs aangaven hun bio-assortiment dit jaar fors uit te breiden. "En dat zet zoden aan de dijk: marktleider AH met 900 winkels, nummer twee Jumbo met 500 filialen." De rest van de supermarkten zal volgen.

Marktaandeel bio-producten

productaandeel totale markt
eieren12,7%
zuivel4,8%
aardappelen,groente, fruit3,9%
brood3,6%
koffie, thee1,9%
houdbaar (granen)1,3%
vis0,9%
vlees, vleeswarenvleesvervangers0,8%

Ik verwacht dat het marktaandeel van biologisch snel op 4 à 5 procent zal zitten.

Bavo van den Idsert, directeur van Bionext

"Met die cijfers komen we meer in de buurt van landen als Duitsland, Oostenrijk en de Scandinavische landen, die toch meer voorop lopen met percentages tussen de 4 en 8", zegt de directeur van de brancheorganisatie.

Glutenvrij

Tot de belangrijke innovaties op de beurs behoren onder meer een bakkerij van biologisch/glutenvrij brood ("die markt groeit gestaag") en zes nieuwe biologische aardappelrassen, ontwikkeld door het Louis Bolk Instituut. "Daar hebben we tien jaar over gedaan, van kruising totdat het als ras in het schap ligt.

Er zitten meer rassen in de pijplijn, zodat de bio-sector straks alle segmenten kan bedienen. Moet u denken aan chips, stamppot, soep en - voor consumenten die gemak willen - voorgekookte schijfjes."

Eieren

Populairste bio-product zijn eieren met een marktaandeel van 12,7 procent. De rest van de top-5 bestaat uit zuivel, aardappelen/groente/fruit, brood en koffie/thee.

  • NOS - Jeroen Schutijser
    bio-sinaasappels
  • NOS - Jeroen Schutijser
    bio-snacks
  • NOS - Jeroen Schutijser
    bio - tomaten

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl