Sauzen van Unilever-merk Calvé
NOS Nieuws

Omzet daalt, maar winst stijgt bij Unilever

Het voedings- en zeepmiddelenconcern Unilever zag vorig jaar de totale omzet met bijna 4 procent dalen naar 48,4 miljard euro. Toch werd er meer verkocht en tegen hogere prijzen.

De omzetdaling is onder meer toe te schrijven aan wisselkoerseffecten, met name in opkomende markten, en het afstoten van bedrijfsonderdelen, waaronder het oliemerk Bertolli.

De nettowinst van de Brits-Nederlandse multinational stijgt met 5 procent naar 5,5 miljard euro, "ondanks de uitdagingen voor onze industrie, serieuze economische tegenwind en zwakke markten", zegt bestuursvoorzitter Paul Polman in het NOS Radio 1 Journaal.

Discounters

Tegenvallende economische groei merkt Unilever onder meer in lagere bestedingen door consumenten. "We zien een wereldmarkt die behoorlijk schommelt in markten, politieke situaties die niet goed zijn, olieprijs en valuta's en dus veel uitdagingen."

Kosten besparen en efficiënter werken blijft geboden. "In Europa daalt de bevolking en groeit de economie niet. Dan moet je je aanpassen en verdwijnen er banen. Als de Nederlanders allemaal besluiten om in discounters te gaan kopen omdat de prijs laag is moeten wij toch zorgen dat we competitief blijven," zegt Polman.

In drie van de vier divisies van het concern zat groei: bij Personal Care (shampoo, deodorant, doucheproducten), Refreshment (ijs en dranken) en Home Care (verzorging, wasmiddelen, zeep). Bij Foods (sauzen, boter, margarines) liep de omzet iets terug door onder meer lagere vraag in Europa en de VS.

Verbetering

Unilever rekent wel op een verbetering in de loop van dit jaar, hoewel het eerste kwartaal nog zal tegenvallen. Maar de verbeteringen in de economie zullen bescheiden zijn, waardoor de resultaten dit jaar min of meer in lijn zullen liggen met vorig jaar. "We moeten zien wat er gebeurt als er meer geld in Europa wordt gestopt door de Europese Centrale bank (ECB)."

Problemen moeten structureel worden aangepakt, vindt Polman. "De rigide arbeidsmarkt hervormen, meer investeren in onderzoek en ontwikkeling en het fundamenteel sterker maken van Europa. Alleen geld in Europa stoppen om de vraag aan te wakkeren is niet genoeg."

Beurs

De cijfers van Unilever kunnen beleggers niet echt bekoren. Het aandeel noteert bij opening meer dan een procent lager. De koers van het aandeel is de voorbije drie maanden al sterk opgelopen en kost bijna 20 procent meer.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl