We kochten vorig jaar weer minder auto's
NOS Nieuws

Verkoop nieuwe auto's stevent af op laagterecord

'Ganzenbord' op NPO Radio 1 is een serie van de NOS. Aan de hand van het ouderwetse Ganzenbordspel blikt de economieredactie terug op de economische hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar. Vandaag deel 4: de autobranche.

De autobranche is de crisis nog niet te boven. De elektrische auto en de plug-in hybrides, zoals de Volvo V60, de Mitsubishi Outlander en de Toyota Prius, rukten in 2014 op, maar in totaal werden weer minder auto's verkocht.

Bovendien werden auto's een stuk duurder. Vooral kleine modellen, zoals de Fiat Panda, de Volkswagen Up! en de Aygo van Toyota kosten vanaf vandaag zo'n 1000 euro meer.

"Heel lang waren auto's in de laagste zuinigheidscategorieën vrijgesteld van aanschafbelasting maar die moeten nu ook betalen en dat heeft vooral voor de kleine zuinige autootjes gevolgen", zegt Tom Huyskens van de BOVAG. "Sommige modellen worden 8 tot 11 procent duurder."

Voor de elektrische en hybride auto's verandert er niets. Alleen moet voor de volledige elektrische auto straks wel BPM (aanschafbelasting) betaald worden. "Dat is maar 175 euro, peanuts op het grote aanschafbedrag", aldus Huyskens.

Uit de toon

De verkoop van nieuwe auto's stevent af op het laagste aantal in 45 jaar. "Ik denk niet dat we boven de 380.000 auto's uitkomen", zegt Clem Dickmann, directeur van kennisbureau Aumacon. Nederland valt daarmee uit de toon in Europa. In de meeste landen trekken de autoverkopen juist weer aan.

Zo was er de afgelopen maanden een opleving bij lease-auto's omdat per 1 januari 2015 de bijtelling voor lease-auto's weer wordt aangepast. In de maanden daarna moeten de dealers het bezuren omdat de autoverkoop dan helemaal inzakt.

De verwachting is dan ook dat dit jaar de autoverkopen moeizaam op gang zullen komen. De problemen voor de autobranche houden dus voorlopig aan.

We kopen vaker jonge tweedehandsauto's

Garages

Auto's behoeven minder onderhoud en mensen bezuinigen op onderhoud. In de harde slag om de klant concurreren garages op prijs en dat gaat ten koste van de verdiensten. Volgens het CBS zijn het zware tijden voor garages. In het derde kwartaal leverden garagebedrijven bijna 3 procent omzet in.

In vergelijking met het topjaar 2008 is de omzet met 15 procent gedaald. Ondanks die omzetdaling kwamen er in diezelfde periode bijna duizend garagebedrijven bij, vaak eenmanszaken, waardoor de concurrentie groot is en de spoeling dun.

Volgens Dickmann is het consumentenvertrouwen laag en wordt spaargeld eerder gebruikt om het inkomen aan te vullen en schulden af te lossen. Ook kiezen steeds meer Nederlanders voor een jonge tweedehands auto.

Fiscus

De autoverkopen golven bovendien mee met fiscale maatregelen. Aankondigingen dat regels versoberen en autorijden duurder wordt, zorgen voor pieken in de verkoop in de maanden voor invoering.

Wilt u meespelen en uw kennis testen? Speel het Ganzenbordspel dan online.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl