NOS Nieuws

Anti-alcoholcampagne met lijkwagen maakt veel los

Een taxi, een politiewagen, een ambulance of een lijkwagen: aan de partyganger de keuze wie hem of haar naar huis mag brengen. Op sociale media maakt deze campagne tegen alcohol in het verkeer veel los, merkte politieman Erik van den Brun uit Aalsmeer, de intitiatiefnemer van 'Wie brengt jou thuis vannacht?'

Van den Brun werd door een bewoner van zijn wijk op het idee gebracht. Die was geïnspireerd geraakt door de politie uit Manchester die op de vrijdag voor Kerstmis, Mad Friday, de vier voertuigen pontificaal in het stadscentrum liet parkeren. Met ernaast op een geel bord de tekst 'Who will be bringing you home tonight?'

Dat kan ik ook, dacht Van den Brun, en hij maakte samen met zijn wijkgenoot de oproep voor Facebook en Twitter. Nog voor de kerstdagen stond hij online. En daar bleef 'Wie brengt jou thuis vannacht?' niet onopgemerkt.

Nadenken

Van den Brun: "Ik heb veel reacties gehad, zeker via Twitter maar ook op Facebook. Mensen gingen ook op elkaar reageren. Het heeft best wel even wat losgemaakt. Mensen gaan toch nadenken over de combinatie drank en deelnemen aan het verkeer."

Veel mensen vonden vooral de lijkwagen op de foto hard, maar daardoor werden ze wel aan het denken gezet. "Dat was op een positieve manier heel confronterend."

Van den Brun is als wijkagent veel op straat, en ook daar krijgt hij geregeld complimenten over zijn actie.

Andere korpsen

Inmiddels hebben ook politiekorpsen uit onder meer Groningen, Haarlem en Delft de oproep overgenomen of er een eigen versie van gemaakt. En wijkagenten die Van den Brun volgen, retweeten de boodschap.

Vindt hij het niet jammer dat de landelijke politie de actie niet heeft overgenomen? "Nee, daar gaat het mij niet om", zegt de wijkagent. "Het gaat mij om bewustwording. We hebben nu al miljoenen mensen bereikt, dus wat dat betreft is onze campagne geslaagd."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl