De pop-upstore Charlie's Kitchen aan de Coolsingel
NOS Nieuws

De pop-upstore: winkels op waanzinnige plekken

'Ganzenbord' op NPO Radio 1 is een serie van de NOS. Aan de hand van het ouderwetse Ganzenbordspel blikt de economieredactie terug op de economische hoogte- en dieptepunten van het afgelopen jaar. Vandaag deel 2: de opmars van pop-upstores.

Terwijl consumenten zuinig door de winkelstraten lopen, steeds vaker via internet kopen en hele winkelketens uit het straatbeeld verdwijnen, duiken er links en rechts alternatieven op.

Sinds 2008 zijn er maar liefst 22.000 winkels verdwenen, maar tegelijkertijd verschenen er vele honderden pop-upwinkels. Die bewegen zich vaak in nichemarkten, met een afwijkend aanbod van producten en met opvallende namen. Van Blendle, mijnTafel, SUUPermarkt tot de Pieper-Boektiek en Kaky-nl.

In pop-upwinkels vind je soms grote, bekende namen terug, maar ook starters en webwinkels die ook eens offline willen verkopen. De winkels die plots opduiken en soms weer snel verdwijnen of verhuizen, worden soms ook gebruikt voor bijzondere acties, uitverkopen of als try-out voor een eigen label of ontworpen producten.

Op de Coolsingel in Rotterdam zit broodjeszaak Charlie's Kitchen. Een pop-upwinkel met koffie, taart, soep, salades en sandwiches. Nog even, want begin januari verhuist de winkel van de toplocatie aan de Coolsingel naar de Herenplaats. "Het hoort bij het leven van een pop-upondernemer dat je af en toe gaat verkassen." zegt eigenaar Charlotte.

We brengen op stille, lege plekken weer leven in de brouwerij.

Charlotte, eigenaar van broodjeszaak Charlie's Kitchen

Pop-ups spelen in op de leegstand van winkelpanden. "De lege panden staan vaak op waanzinnige plekken. Het levert ons een betaalbare huur op en een draaiende winkel in een pand is aantrekkelijker voor de verkoop."

"Het heeft iets knus maar ook iets tijdelijks", zegt een bezoeker van de lunchroom. "Het is voor mij de volgende stap naar een grote mensenzaak", zegt Charlotte. "En hopelijk dat het op een gegeven moment toch haalbaar wordt om iets voor langere termijn neer te zetten."

Winkel in een winkel

Daarnaast kruipen pop-upwinkels soms ook bij elkaar in een groter winkelpand, zoals in de monumentale panden in Amsterdam en Den Haag van Maison de Bonneterie.

Architect Joeri van Ommeren ziet dan ook veel in oplossingen die langer dan een paar maanden duren. "In zo'n leegstaand pand bijvoorbeeld kun je heel veel kleine, unieke ondernemers stoppen. Het is eigenlijk zoals een warenhuis zou moeten zijn: winkels in een winkel."

Wilt u meespelen en uw kennis testen? Speel het Ganzenbordspel dan online.

Het Ganzenbordspel

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl