Acteurs James Franco en Seth Rogen spelen belangrijke rollen in The Interview
NOS Nieuws

De ironie: Google redt The Interview

  • Rachid Finge

    Techredacteur

  • Rachid Finge

    Techredacteur

De cyberaanval op Sony dwarsboomde niet alleen de première van The Interview, maar zorgde er ook voor dat er bedrijfsgevoelige informatie naar buiten kwam, zoals mails waaruit de gigantische aversie van de filmindustrie tegen Google bleek.

Dat maakt het zo ironisch dat nu juist Google (eigenaar van YouTube) en Microsoft de film redden van de ondergang.

De afgelopen weken verschenen steeds meer gegevens op internet die waren buitgemaakt bij de aanval op Sony Pictures. Zo weten we wat producers van sommige acteurs vinden, dat mannen beter betaald krijgen dan vrouwen en dat belangrijke wachtwoorden werden opgeslagen in een Excel-document met de naam 'wachtwoorden'.

De vrijheid van meningsuiting moet winnen van cyberterrorisme

Brad Smith, juridisch topman van Microsoft

Uit geheime documenten bleek ook dat verschillende filmmaatschappijen samenwerken om Google het leven zuur te maken. Zij zien in Google (in de documenten wordt van Goliath gesproken) de aartsvijand: het is immers hun zoekmachine die veel mensen naar illegale versies van films brengt. De filmmaatschappijen denken daardoor veel omzet mis te lopen.

Politiek statement

Nu zijn het juist Google en Microsoft die strijken met de eer. De film is niet alleen te zien in kleinere Amerikaanse bioscopen, maar ook via Microsofts Xbox Video, Google Play en YouTube Movies. Voor zes dollar mag je de film 48 uur lang kijken.

"We kunnen niet toekijken hoe een handjevol mensen de vrijheid van meningsuiting in een ander land beperken", schrijft Google. "De vrijheid van meningsuiting moet winnen van cyberterrorisme", schrijft Microsoft.

De twee bedrijven noemen elkaar in hun persberichten, waarschijnlijk om schijn van commercieel gewin tegen te gaan. Het moet gezien worden als een politiek statement.

Only in America

Opvallend is dat de film geoblocked is: alleen Amerikanen en Canadezen kunnen hem zien. In andere landen krijg je de melding dat de film niet beschikbaar is op die locatie. Dat zou kunnen verraden dat Sony Pictures met het idee speelt om The Interview alsnog naar Europese bioscoopzalen te brengen, zodra de politieke ophef geluwd is.

Netflix zou nog in onderhandeling zijn over het aanbieden van de film. Apple's iTunes zou The Interview hebben geweigerd, al is niet duidelijk waarom. Apple heeft geen officiële verklaring uitgegeven.

Mensen die The Interview inmiddels hebben gezien, zijn niet heel erg lovend. De hype was beter dan de film, zeggen sommigen. Anderen vinden de film hooguit leuk of vermakelijk, maar een hoogstandje is het niet.

Het lijkt erop dat The Interview de eerste film is die de geschiedenisboeken ingaat als een politiek controversieel document dat bovendien veel piemelgrapjes bevat.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl