Sorteercentrum in Apeldoorn van postbedrijf Sandd
NOS Nieuws

PostNL moet post van concurrenten accepteren

PostNL moet het eigen landelijke netwerk van aanleverpunten, sorteercenta en bezorgers blijven openhouden voor regionale postvervoerders voor zakelijke post. De marktleider mag geen onderscheid maken tussen de post van eigen klanten en die van concurrenten.

Kleine, regionale postbedrijven zijn door hun omvang afhankelijk van het landelijk dekkend netwerk van PostNL als zij de volgende dag post buiten hun regio moeten bezorgen.

Dat stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in een ontwerpbesluit na een analyse van de postmarkt. De ACM is sinds januari bevoegd voor het doorlichten van de postmarkt. Sinds 2009 geldt op de postmarkt vrije concurrentie en kan de post ook door andere postbedrijven dan PostNL worden bezorgd.

Kiezen

"Van alle post in Nederland wordt 95 procent door bedrijven verstuurd en wij vinden dat bedrijven moeten kunnen kiezen welke postvervoerder hun post verzorgt", zegt Henk Don van de ACM. "Dat zorgt voor meer concurrentie en dus meer service, dienstverlening op maat en lagere prijzen voor bedrijven en uiteindelijk ook voor consumenten."

Begin dit jaar hebben postbedrijf Sandd en de Tweede Kamer de ACM gevraagd om meer duidelijkheid te geven over de concurrentieverhoudingen en de dominante positie van PostNL in de markt voor zakelijke post. De afhankelijkheid van PostNL zou niet goed zijn voor de concurrentie en leiden voor hoge tarieven en ongunstige voorwaarden voor kleinere postbedrijven.

Reactie

In een reactie zegt PostNL kennis te hebben genomen van het ontwerpbesluit van de ACM. PostNL heeft te maken met sterk dalende postvolumes, door digitale media zoals e-mail, online adverteren en internetbankieren. "De postmarkt is onderdeel van een brede communicatiemarkt waarbinnen PostNL meent geen dominante marktpartij te kunnen zijn."

PostNL heeft 6 weken de tijd om te reageren. Daarna neemt de ACM een definitief besluit.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl