Unilever stopt rechtszaak tegen veganistische mayonaise
Voedselgigant Unilever heeft zijn rechtszaak tegen de maker van een veganistische mayonaise ingetrokken.
Het Brits-Nederlandse bedrijf eiste dat Just Mayo zijn naam verandert, omdat het product geen eieren bevat. Just Mayo wordt gemaakt met gele erwten in plaats van ei.
Kritiek
Unilever kreeg in de VS veel kritiek vanwege de zaak. Een Amerikaanse televisiekok startte een petitie tegen wat hij 'de pesterijen van Unilever' noemt.
Unilever is eigenaar van Hellmann's en Best Foods, de populairste mayomerken in de VS. Het bedrijf zei dat Just Mayo met misleiding marktaandeel van Unilever afpakte.
Unilever zegt nu te stoppen met de rechtszaak zodat Just Mayo in overleg kan met de industrie over zijn naam en logo. Het logo van Just Mayo bestaat uit een ei waar een plantje voor groeit.
Verkoop gestegen
Just Mayo zegt mogelijk het woord 'Just' groter te maken, maar het etiket en de naam verder niet aan te passen. Volgens de topman is de rechtszaak van Unilever alleen maar goed geweest voor het bedrijf. Door alle aandacht ging de verkoop van de vegamayonaise omhoog.
Het bedrijf zegt dat het product ook expres 'Mayo' heet en geen mayonaise, omdat het officieel geen mayonaise is.
Overigens maakte Unilever zich ook schuldig aan wat het Just Mayo verweet. Nadat de rechtszaak was ingediend, wijzigde het bedrijf op zijn websites snel de omschrijving van een aantal producten van 'mayonaise' naar 'mayonaise dressing', omdat het geen echte mayonaise betrof.